در سالهای اخیر و بویژه پس از اعمال سیاست‌های مسدودسازی بر سکوهای پرمخاطب بین المللی در سال‌گذشته همواره چند مساله محل چالش و نزاع نه تنها میان فعالان و متخصصین شبکه و فناوری اطلاعات بلکه در میان عامه کاربران بوده است. در کنار این عامل، سیاستهای خاص و منحصر به فرد ارائه اینترنت در ایران که شامل سپردن بخش مهمی از خدمات زیرساختی در قالب شبکه مادر مخابراتی  وبه شرکت ارتباطات زیرساخت شده است همچون، ترانزیت اینترنت، انتقال، IXP و مانند آنها  تاثیر قابل توجهی بر وضعیت رقابت پذیری اینترنت در کشور داشته است.

اولین مساله تبعات ناشی از  سیاستهای خاص مواجهه به بخش مهمی از اینترنت بویژه پلتفرمهای پایه و کاربردی است که مهمترین آنرا میتوان گسترش استفاده از فیلترشکن در میان مردم دانست تا جاییکه مطابق گزارش   کمیسیون صنایع مجلس (که ۳۱ مردادماه از تریبون صحن علنی قرائت شد)، ۶۴% کاربران از فیلترشکن استفاده میکنند که گذشته از تبعات امنیتی امکان نظار‌ت پذیری بر ترافیک را هم کاهش می‌دهد.

گذشته از  تبعات مسدودسازی،  ابعاد دیگر آن نیز قابل توجه است. مثلاً تحمیل هزینه مضاعف به کاربران بابت خرید فیلترشکن که هیچ نظارتی بر آن نبوده و بازار سیاه بزرگی است آنهم در حالیکه اپراتورهای علی رغم هزینه‌های سنگین در توسعه شبکه برای افزایش تعرفه اندک پس از سالها  تحت فشار هستند. همچنین فیلترینگ موثر قهراً با مسدودسازی راه‌های دور زدن آن همراه است که این امر هم منجر به ایجاد اخلال در پروتکل‌های شبکه و در نتیجه کاهش کیفیت اینترنت می‌شود و هم با  تحمیل سختی و هزینه به کاربران موجب نارضایتی و کاهش کیفیت احساس شده (QoE)  آنها می‌گردد.

نشست «عوامل موثر بر کیفیت اینترنت در کشور؛ سیاستها، تبعات و راهکارها » در رویداد هفته ایران دیجیتال شامل ۳ سخنرانی/ارائه و یک میزگرد تخصصی خواهد بود که با حضور صاحبنظران برجسته با دیدگاه‌های مختلف و نیز مسئولینی از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس محورهای ذیل برگزار خواهد شد.

محورها:

  • مساله کیفیت اینترنت در کشور و بررسی شاخص های معتبر برای ارزیابی و تحلیل  آن
  • مروری بر تجربه اعمال فیلترینگ در پانزده سال اخیر با تاکید بر یک سال گذشته شاخصهای کمی و کیفی موفقیت یا شکست آن
  • نقد و بررسی سیاست ها و روشهای اعمال حکمرانی بر استفاده از پیام‌رسانها و شبکه های اجتماعی بین المللی با توجه به شرایط خاص کشور
  • چالش حاکمیت در مدیریت حق انتخاب و پاسخگویی به نیازهای مشروع کاربران و  فیلترینگ: چه باید کرد؟