مهدی روحانی ­نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در پانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه که در مرکز همایش­های بین ­المللی صدا و سیما برگزار شد به معرفی ظرفیت های اینترنت اشیاء و نقشی که بکارگیری این فناوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران می­تواند داشته باشد، پرداخت.

وی گفت: فناوری مورد استفاده در IoT و سنسورهای بکار رفته در این فناوری از سالها قبل مورد استفاده قرار میگرفته ولی تحولات در دو حوزه الکترونیک، که هزینه تمام شده سنسورها را بسیار کاهش داده و تحول در حوزه تلکام که حجم و سرعت انتقال داده را بسیار افزایش داده، سبب ترند شدن IoT  در سطح جهانی شده است. وی در ادامه به معرفی بازارهای عمودی حوزه اینترنت اشیا، کارهای انجام شده در هر حوزه و تحلیل هر یک از این  بازارها در بازار ایران بر اساس رگولاتوری و حجم و آمادگی بازار و بلوغ اکوسیستم پرداختند.

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در تحلیل زنجیره ارزش بازار اینترنت اشیا گفت بازار امروز ایران بیشتر متمرکز در موضوع تجهیزات است که حاشیه  سود پایین و رقابت بالایی در آن وجود دارد ولی بیشترین ارزش افزوده در این حوزه در قسمت پلتفرم و تحلیل دیتا اتفاق می­افتد و فعالین این حوزه باید بیشتر به این بخش از زنجیره ارزش توجه کنند.

فناوری اینترنت اشیاء (IoT) به عنوان یکی از فناوری­های کلیدی انقلاب صنعتی چهارم در خدمت هوشمندسازی صنعت و در نتیجه افزایش بهره­ وری در اقتصاد دیجیتالی کشورها است.

روحانی ­نژاد گفت: در ایران از اواخر سال ۱۳۹۴ و با تشکیل فروم اینترنت اشیاء ایران (IiF)، توجه مسئولین دولتی و همچنین مدیران ارشد شرکتهای خصوصی به کارکردها و اهمیت IoT افزایش پیدا کرده است و الآن خوشبختانه جزو برنامه­ های کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی فضای مجازی، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست ایران، پدافند غیرعامل، بیمه مرکزی ایران، سازمان فضایی ایران از یک سوی و اپراتورهای مخابراتی و شرکت­های دانش­بنیان از سوی دیگر قرار گرفته است. البته هنوز در مرحله آگاهی­ سازی نهادهای بهره ­بردار قرار داریم و متأسفانه اقدام جدی از سوی این نهادها دیده نمی­شود. وی خاطر نشان کرد: ظرفیت بازار IoT کشور با احتساب سهم ۱ تا ۱٫۵درصدی ایران در اقتصاد جهانی باید به حدود ۱۰هزار میلیارد تومان برسد ولیکن ارزیابی­ های اولیه حجم بازار خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء را در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان ارزیابی می­کند که نشان­دهنده شکاف زیادی است.

روحانی­ نژاد افزود در شرایط فعلی که به واسطه تحریم همه جانبه آمریکا، دسترسی به منابع مالی و فناوری جهانی مسدود شده است، مهمترین اولویت صنایع کشور باید افزایش بهره ­وری باشد.

مهمترین راه­ حل بخش ICT برای رسیدن به این هدف، افزایش هوشمندی تولیدات صنعتی و مصرف انرژی از طریق بکارگیری IoT است.

مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران تصریح کرد خوشبختانه در حال حاضر و با توجه به سرمایه­ گذاری­های بخش خصوصی و اپراتورها، شرایط برای راه ­اندازی گسترده خدمات مبتنی بر IoT فراهم شده است و با عزم جدی دولت که بخش عمده اقتصاد و صنعت کشور را در اختیار دارد، می­توان از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را کرد و حتی امکان صادرات خدمات فنی ـ مهندسی در حوزه IoT را به کشورهای منطقه فراهم کرد.

وی در پایان ضمن اشاره به برگزاری رویداد سالانه اینترنت اشیاء ایران توسط فروم اینترنت اشیاء ایران در هفته سوم آذرماه یادآوری کرد: نمایشگاه IoTex به عنوان تنها رویداد سالانه و تخصصی اینترنت اشیاء در کشور، محل تقاطع توانمندی­های داخلی با برنامه سازمانها و صنایع بهره ­بردار است و بهترین فرصت است که صنایع با شرکت در نشست­های تخصصی رویداد و بازدید از نمایشگاه از آخرین تحولات در این حوزه در کشور مطلع شوند و بتوانند برنامه­ریزی مناسبی در جهت کاهش هزینه­ های عملیاتی خود از طریق هوشمندسازی تجهیزات و خط تولید خود انجام دهند.