نهاد رگولاتوری تلکام فرانسه (Arcep) سه مجوز جدید آزمایشی طیف فرکانسی را به شرکت‌ها برای پیاده‌سازی شبکه‌های خصوصی ۵G در باند ۳٫۸ تا ۴٫۰ گیگاهرتز اعطا کرده است که بدین صورت فهرست کل این شرکت‌ها را در فرانسه به ۱۳ می‌رساند. قسمتی از این باند که برای شرکت‌های فرانسوی آزاد شده، مطابق با توصیه «کارگروه ویژه ۵G صنعتی» دولت فرانسه در ۱۵ مارس سال جاری بوده و به طور کلی مطابق با برنامه‌هایی که در ایالات متحده در فرکانس ۳٫۵۵-۳٫۷ گیگاهرتز، آلمان با فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز و بریتانیا در ۳٫۸-۴٫۲ گیگاهرتز تهیه شده، ارائه گردیده است.

در فرانسه نیز همچون آلمان، تمرکز اصلی این مجوزهای صنعتی برای بخش تولید بوده است. همچنین مواردی از صدور مجوز برای استفاده نهادهای دولتی محلی، دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی وجود دارد. این سه پروانه جدید به موسسه بیمارستانی دانشگاه استراسبورگ، شرکت حمل و نقل ریلی SNCF Réseau و موسسه تحقیقات فناوری اطلاعات Capgemini داده شده است.

محل اجرای بهره‌برداری از این فرکانس‌های ۵G آزمایشی در تصویر فوق شان داده شده است. اپراتور تلفن همراه Orange در مجموع سه مورد در Charbonnières-les-Bains، Balma و پاریس برای آزمایش فناوری‌های مبتنی بر پردازش لبه و بخش‌بندی شبکه (Network Slicing) با توسعه‌دهندگان مختلف اجرایی نموده است که به ترتیب برای موارد خدمات سازمانی، وسایل نقلیه متصل و خودران، و خدمات ویدئویی برای رویدادهای مهم طرح‌ریزی شده‌اند. اپراتور رقیب یعنی Bouygues Telecom نیز یک مجوز در Meudon et Boulogne-Billancourt دریافت کرده است. در همین حال، NTT در حال آزمایش راه‌حل ۵G خصوصی خود برای سازمان‌ها در منطقه Parisot در جنوب فرانسه است، در حالی که Transatel به عنوان شرکت همکار آن در فرانسه، مجوز آزمایش رومینگ خصوصی/عمومی ۵G در منطقه Puteaux در شمال فرانسه را دارد. شرکت صنعتی بزرگ اشنایدر الکتریک دارای مجوز در گرنوبل برای شبکه کارخانه خود، Alsatis دارای یک مجوز در تولوز برای بخش حمل و نقل، سازمان تحقیقاتی فرانسوی CEA یک مجوز در Palaiseau برای توسعه AR/VR در I4.0 (صنعت ۴٫۰) و EDF یک مجوز در Palaiseau برای آزمایش بکارگیری AR در بخش انرژی، دیگر دارندگان مجوزهای ۵G را تشکیل می‌دهند.

محمد باباگل‌زاده