در حالی صنعت کشاورزی در ایران غالباً به صورت سنتی اداره می‌شود، که در بسیاری از نقاط دنیا تکنولوژی‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی به کمک این صنعت آمده است.

فرایندهای مختلف کشاورزی شامل کشت، نگهداری و برداشت نیازمند منابع مختلفی همچون پول، انرژی و کار داشته که به کارگیری فناوری می‌تواند محصول حاصل شده را در مقابل منابع به کار رفته بهینه کند. یکی از فناوری‌هایی که اخیراً در حوزه کشاورزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، هوش مصنوعی می‌باشد. AI کاربردهای زیادی در صنعت کشاورزی خواهد داشت، برای مثال اخیراً یک سیستم هوش مصنوعی طراحی شده است که می‌تواند بیماری گیاهان را شناسایی نماید. از این سیستم که ابتدا در تانزانیا استفاده شده است، با دقت ۹۸٪ موفق به شناسایی بیماری گیاهان شده است.

سه کاربرد اصلی هوش مصنوعی عبارتند از ربات‌های کشاورزی، پایش خاک و محصول و پیش‌بینی‌های مبتنی بر تحلیل. طی سالیان اخیر، کشاورزان از سنسورهای مختلف برای جمع‌آوری دیتا استفاده کرده و این دیتا در سیستم‌های مدیریت مزرعه ذخیره می‌شوند. تجمیع این داده‌ها این امکان را می‌دهد تا سیستم‌های هوش مصنوعی با تحلیل بهتر شرایط، بهره‌وری را در این صنعت بهبود بخشد.

افزایش دیتای مربوط به کشاورزی و نیازهای موجود دراین بخش، امکان حضور استارتاپ‌ها را در این بخش از صنعت فراهم آورده است. در حال حاضر، استارتاپ‌های زیادی در سراسر دنیا در این حوزه به فعالیت می‌پردازند که برای نمونه میتوان به استارتاپ AgVoice اشاره کرد که با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و طراحی یک الگوریتم بسیار کاربردی برای مزارع سیب‌زمینی به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.

با توجه امضای تفاهم نامه بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی و همچنین نیاز کشور به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی، می‌توان بازار مناسبی برای استارتاپ‌های این حوزه طی سالیان آینده پیش‌بینی نمود.

 

http://www.fao.org