یکی از برنامه‌های استراتژیک اپراتور تلفونیکا(Telefónica)، همکاری در پروژه‌هایی با هدف ایجاد تسریع در نوآوری در این اپراتور و با شعار “ایجاد تحول در صنعت ارتباطات” می‌باشد.  به همین منظور، اپراتور تلفونیکا، قرارداد همکاری را با شرکت مایکروسافت امضا نموده است که براساس این قرارداد، تلفونیکا بتواند سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مایکروسافت(مانند Aura) را بر روی زیرساخت خود ارائه دهد. براساس این قرارداد، شبکه اپراتور تلفونیکا با پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی Azure شرکت مایکروسافت ترکیب شده، تا بتواند در آینده، سرویس‌های جدیدی را به کاربران ارائه نماید.

آینده اپراتورهای مخابراتی

در تعامل صورت گرفته میان اپراتور تلفونیکا و شرکت مایکروسافت، این دو شرکت در تلاش هستند تا از سرویس‌های شناختی(Cognitive) Azure برای ارائه ایجاد فرآیندهای تعاملی با کاربران و کسب و کارها، استفاده نمایند. این دو شرکت می‌شوند تا از تجارب مبتنی بر هوش مصنوعی در ایجاد تحول در شبکه‌های ارتباطی و نیز ایجاد تجربه بهتر برای کاربران، بهره گیرند. از جمله مواردی که توسط این دو شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد، استفاده از هوش مصنوعی با تکنولوژی‌های چون بلاکچین، نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه و Edge Computing است.

این دو شرکت با ایجاد یک تیم تحقیقاتی مشترک، به دنبال استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در بهینه‌سازی شبکه، کاهش هزینه‌ها و در نهایت، ایجاد تحول در صنعت مخابرات هستند. تیم تشکیل شده مشترک به بررسی تقاضاهای کاربران و نحوه ارائه راه‌حل مناسب به درخواست‌ها می‌پردازد.  نتایج به دست آمده توسط تیم تحقیقاتی مشترک، بر مبنای مدل ابتکارات و نوآوری مایکروسافت ارائه خواهد شد.

مدیرعامل اپراتور تلفونیکا اعلام نموده است که این اپراتور، از تکنولوژی‌های پیشرفته برای ایجاد تحول در شبکه استفاده خواهد نمود و برای نمونه به تلکنولوژی‌های مجازی‌سازی و نرم‌افزاری برای ایجاد و ارائه شبکه هوشمند اشاره نموده است. وی اعلام کرد “هدف از ایجاد تحول، آماده‌سازی بستر مناسب جهت استفاده از هوش مصنوعی در شبکه اپراتور تلفونیکا است”. به گفته ایشان، هم‌اکنون هوش مصنوعی در بهبود شرایط و روابط بین کاربران استفاده می‌شود، اما این اپراتور در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی، بتواند زندگی دیجیتال را برای کاربران خود به همراه بیاورد.

مدیرعامل مایکروسافت با تأیید این نکته که اپراتور تلفونیکا از هوش مصنوعی در روابط بین کاربران استفاده نموده است، گفت “تلفونیکا به دنبال یجاد تغییر در روابط بین کاربران خود است و این همکاری راهبردی در تاریخ ماندگار خواهد شد. ما می‌کوشیم تا با استفاده از توانایی Azure و هوش مصنوعی، تجربه جدیدی را برای میلیون‌ها کاربر تلفونیکا در سرتاسر جهان ایجاد کنیم و آینده شبکه این اپراتور براساس این تحول، شکل خواهد گرفت.”