مراسم امضا تفاهم نامه پایش جنگل گلستان با سازمان محیط زیست و افتتاح پروژه های ارتباطی استان گلستان

روز گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در استان گلستان، تفاهم‌نامه‌ای سه جانبه با سازمان محیط زیست و استانداری این استان، به منظور پایش ماهواره‌ای پارک ملی گلستان امضا نمود.
به گزارش دبیرخانه دائمی هفته ایران دیجیتال و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر محترم ارتباطات در این مراسم به مشکلات ایجاد شده برای محیط ‌زیست به دلیل رفتارهای نادرست بشر اشاره کرده و حفظ محیط زیست را یکی از مسئولیت‌های بزرگ برشمرد.
آذری جهرمی با ذکر این نکته که در سال گذشته ۲۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل گلستان رخ داده که خسارت‌های زیادی به همراه داشته است، به بلوغ فناوری اطلاعات و ارتباطات برای حفظ محیط زیست و استفاده از فناوری اطلاعات درشناسایی حریق و جلوگیری از انتشار آن، اشاره نمود و گفت:” این مراسم بیشتر از اینکه برای آغاز یک پروژه باشد برای در پیش گرفتن رویکردی تازه برای حفاظت از محیط زیستی است که از گذشتگان به ما رسیده است.”
آذری جهرمی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه، پنج مدل تکنولوژی تست می‌شود، گفت: این پروژه آزمایشگاه ما برای گسترش آن به بقیه نقاط کشور است و خود این طرح هم به عنوان یک آزمایش، میزان موفقیت ما را در این حوزه نشان می‌دهد.
برای اجرای این پروژه، مقرر گردید کل مسیر جاده جنگل گلستان فیبر نوری کشیده شود. همچنین، در لایه اپلیکیشن این پروژه از دانش اینترنت اشیا و تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌شود.
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اختصاص ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار به این طرح خبر داد و گفت، این پروژه در طی ۹ ماه به سرانجام خواهد رسید و پس از این مدت، شرکت‌هایی (اعم از استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی) داریم که تجربه‌ای برای حفاظت از محیط زیست با فناوری اطلاعات و فضایی دارند و جنگلی داریم که در برابر تهدیدها و آتش سوزی محافظت می شود و همچنین محیط بانانی داریم که با استفاده از فناوری اطلاعات توانمند تر شده اند.
بر اساس توافق انجام شده با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مهرماه سال ۱۳۹۸ از دستاوردهای این پروژه رونمایی می‌شود.
در بخشی از این مراسم، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به این نکته که بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی در جنگل‌ها به دلیل خطای انسانی، سهل‌انگاری و اشتباهات شهروندان است، گفت: “ما در عصر ارتباطات به سر می‌بریم و به همین دلیل باید از طریق تکنولوژی و فناوری‌های نوین با بلایای طبیعی و خطاهای انسانی مقابله کنیم. به همین خاطر، در پایش جنگل‌های گلستان از سه راه حل مراقبت از طریق دوربین، پایش ماهواره‌ای و همچنین سنسورها یا همان اینترنت اشیا استفاده خواهیم کرد.”
وی با اشاره به استفاده از دستاوردهای ماهواره‌ای کشور در این پروژه، گفت: “ماهواره‌های خارجی می‌توانند میزان گرما در مناطق را در اختیار ما بگذارند، اما ماهواره‌های ایرانی که به زودی در مدار زمین قرار خواهند گرفت، تصاویر را با وضوح بالا در اختیار مراکز پایش قرار می‌دهد که یقیناً دقت کنترل را افزایش خواهد داد.”
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به این نکته که ممکن است تنها یک راه‌حل نتواند پاسخگوی نیاز باشد و باید راه‌حل‌های مختلف را برای افزایش دقت پایش پیش‌بینی نمود، گفت: “در کنار این سیستم، سامانه ارتباطات مردمی نیز وجود دارد که شهروندان مسئولیت‌پذیر می‌توانند وقوع هر نوع آتش‌سوزی در نقاط مختلف پارک ملی گلستان را اطلاع دهند.”