اسپانیا به عنوان یکی از کشورهای توسعه یافته اروپایی، از نظر توسعه ۵G نیز در زمره کشورهای موفق دسته‌بندی می‌شود. یکی از دلایل موفقیت این کشور در زمینه ۵G، تخصیص به موقع فرکانس به اپراتورهای موبایل از سوی رگولاتور بوده است. از سال ۲۰۱۸ تا کنون باندهای فرکانسی مختلف در فرآیندهای شفاف و رقابتی به اپراتورهای موبایل واگذار شده و آخرین مرحله نیز در شُرف برگزاری است. طی این چهار سال تا اکتبر ۲۰۲۲، مجموعا حدود ۱۸ هزار سایت ۵G در مناطق شهری اسپانیا نصب شده است و حدود ۸۰% از جمعیت نیز تحت پوشش ۵G قرار گرفته‌اند.

فرآینده مزایده در اسپانیا ابتدائاً با مزایده باندهای میانی ۳٫۴ – ۳٫۸ گیگاهرتز در سال ۲۰۱۸ آغاز شد. طی این فرآیند ۲۰۰ مگاهرتز از این باند با قیمت پایه ۱۰۰ میلیون یورو، به قیمت ۴۳۷٫۷ میلیون یورو به سه اپراتور واگذار شد. در گام بعدی در فوریه ۲۰۲۱ ۲۰ مگاهرتز دیگر بین دو اپراتور با رقم ۲۱ میلیون یورو واگذار گردید. در پروانه‌‌های قبلی نیز، اپراتورها ۱۶۰ مگاهرتز از این مجموعه باند را در اختیار داشتند، بعد از برگزاری فرآیندهای مزایده، رگولاتور جهت بیشینه‌سازی بازدهی طیف، اقدام به بازآرایی چیدمان فرکانس‌ها نمود و در مجموع ۳۸۰ مگاهرتز بین ۴ اپراتور با رعایت یکپارچگی تقسیم گردید. نهایتا Yoigo با ۸۰ مگاهرتز، Telefonica با ۱۰۰ مگاهرتز، Orange با ۱۱۰ مگاهرتز و Vodafone با ۹۰ مگاهرتز به ارائه خدمات ۵G پرداخته‌اند. تمامی پروانه‌ها برای ۲۰ سال معتبر هستند.

در ادامه برنامه‌های وزارتخانه امور اقتصادی و تحول دیجیتال اسپانیا، فرآیند واگذاری باند ۷۰۰ مگاهرتز در ابتدای سال ۲۰۲۱ کلید خورد و نهایتا در جولای آن سال، سه اپراتور اول مجموعا دو مجموعه ۳*۱۰ مگاهرتزی FDD را به رقم یک میلیارد یورو برای مدت ۲۰ سال خریداری کردند. با تخصیص باند ۷۰۰ امکان توسعه شبکه و افزایش پوشش مبتنی بر این باند نیز فراهم گردید.

در آخرین مرحله از تخصیص باندهای ۵G، وزارت مسئول در اسپانیا، اخیرا برنامه مزایده باندهای ۲۶ گیگاهرتز را اعلام نموده است. در این برنامه، واگذاری ۱۲ تکه ۲۰۰ مگاهرتزی را در فاصله ۲۵٫۱ تا ۲۷٫۵ گیگاهرتز به صورت سراسری و در فاصله ۲۴٫۷ تا ۲۵٫۱ گیگاهرتز به صورت منطقه‌ای پیش بینی شده است. در این برنامه قیمت اولیه برای هر تکه سراسری ۴ میلیون یورو و قیمت در هر منطقه به نسبت جمعیت آن منطقه از رقم سراسری تعیین خواهد بود. پروانه‌های این بخش نیز به صورت ۲۰ ساله اعطا می‌شوند. در حال حاضر انتظار می‌رود فرآیندهای اداری در دسامبر امسال شروع شده و مزایده تا ۲۲ دسامبر برگزار گردد.

محمد باباگل‌زاده