با توجه به این که در ماه‌های اخیر طرح رجیستری در ایران فعال شده است اکثر مردم با شناسه IMEI۱ گوشی‌ها آشنا هستند. این شناسه، کدی ۱۵ رقمی است که می‌توان از روی جعبه گوشی یا با شماره‌گیری #۰۶#* به دست آورد. خوب است بدانید که با استفاده از این شناسه می‌توان گوشی‌های دزدیده‌شده و یا گم‌شده را ردیابی کرد.

آیا می‌دانید که در آلمان در هر روز حدود ۶۰۰ گوشی هوشمند دزدیده می‌شود؟

با سرقت هر گوشی علاوه بر خسارات مادی، اطلاعات حساس از جمله عکس‌ها، ویدیو، مکالمات و یا حساب‌های کاربری به دست افراد سارق می‌افتد و بدین‌ترتیب مشکلات زیادی برای قربانی‌ها به وجود می‌آید. تنها راه حفاظت از این اطلاعات در اسرع وقت پس از سرقت، قفل کردن دستگاه است. در حال حاضر، بدین منظور از مسدود کردن تلفن همراه از طریق شناسه IMEI استفاده می‌کنند. بدین‌ترتیب که با تماس گرفتن با پشتیبان شبکه و اطلاع‌دادن این شناسه، دستگاه در فهرست سیاه وارد می‌گردد و در صورتی که دستگاه دزدیده‌شده بخواهد به شبکه دسترسی داشته باشد شناسایی می‌شود. اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که اپراتورها فهرست IMEI دستگاه‌های مسدودشده را فقط در پایگاه داده شبکه خود دارند بنابراین گوشی دزدیده‌شده به راحتی می‌تواند در شبکه‌های تلفن همراه دیگر استفاده شود. ایجاد یک پایگاه داده مرکزی که بتواند اطلاعات IMEI همه گوشی‌ها را داشته باشد، هزینه‌های زیادی را متحمل خواهد شد. داشتن فهرستی عمومی از IMEI های مسدودشده، شفافیت بیشتری را به وجود خواهد آورد.

Deutsche telecom، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی آلمان با همکاری SAP و Camelot در حال تست‌کردن برنامه کاربردی تحت عنوان ” ذخیره‌سازی و خدمات جهانی IMEI ” است. این فهرست غیرمتمرکز با استفاده از فناوری بلاک‌چین مدیریت می‌شود که امکان شناسایی IMEI های مسدودشده را برای کاربران و اپراتورهای دیگر شبکه فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب که اپراتورها می‌توانند در یک شبکه بلاک‌چینی شرکت کنند، اطلاعات مربوط به دستگاه‌های سرقت‌رفته را ذخیره کرده و با سایر شرکت‌کنندگان شبکه به اشتراک بگذارند. مزیت این روش نسبت به روش‌های دیگر این است که چنین شبکه‌ای می‌تواند برای سایر شرکت‌کنندگان و به‌ویژه اپراتورهای موبایل، قابل دسترسی باشد و بدین ترتیب باعث ایجاد انگیزه به منظور مشارکت جهانی می‌شود. با استفاده از این روش، مشتریان شرکت به راحتی می‌توانند اطلاعات دستگاه را مدیریت کنند. علاوه بر این، خدمات و محصولات دیگر نیز ارائه می‌شوند که تعدادی از آن‌ها در این‌جا بیان شده‌اند:

  • دسترسی به نهادهای دولتی مانند پلیس به منظور تایید مالکیت و وضعیت دستگاه.

  • قابل استفاده برای صنعت بیمه به دلیل آشکار بودن اطلاعات مربوط به سرقت تلفن همراه.

  • ارائه خدمات مربوط به اطلاعات مالکیت و وضعیت دستگاه‌هایی که در بازار دست دوم مورد معامله قرار می‌گیرند.

این شرکت امیدوار است بتواند در فاز بعدی پروژه، این راه‌حل را نه تنها برای تلفن‌های همراه و دستگاه‌های IOT که از IMEI برای شناسایی دستگاه استفاده می‌کنند بلکه برای دستگاه‌های دیگری که ازشناسه‌های مشابه (از جمله آدرس MAC برای لب‌تاب و تبلت) استفاده می‌کنند به کار ببرد.

با توجه به این که در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی کشور، طرح رجیستری گوشی به منظور جلوگیری از ورود گوشی‌های قاچاق و غیرقانونی است آیا بلاک‌چین می‌تواند راه‌کاری مناسب برای طرح رجیستری گوشی اعمال کند؟