استونی کشوری کوچک در اروپا با جمعیتی بالغ بر ۱٫۳ میلیون نفر است. طرح دولت هوشمند از چندین سال پیش در این کشور شروع شده است و هم اکنون این کشور در میانه راه دیجیتالی کردن خدمات دولتی با استفاده از بلاک‌چین است. به علاوه این کشور قصد دارد با ایجاد زیر ساخت بلاک چین سراسری اولین کشور رمزنگاری در جهان شود.

برنامه دولت  الکترونیک در این کشور با طرح شهروند الکترونیک دولت در سال ۲۰۱۴ به نقطه عطف بزرگی رسید. برای اینکه مدل بلاک چین استونیایی را بتوان به عنوان یک سیستم قدرتمند شناخت، جمعیت خود این کشور بسیار کم است. یک سیستم بلاک چین تنها با ۱٫۳ میلیون نفر جمعیت پاسخگوی این نیاز نیست، به همین خاطر دولت استونی دست به اقدامی برای حل این موضوع زد : شهروندان مجازی. افراد از دیگر کشور ها می توانند به صورت مجازی در این سیستم وارد شوند تا مشکل کمبود جمعیت نیز برطرف شود. با این روش استونی به کشوری بدون مرز تبدیل شده است که اکنون برای شرکت هایی که در حوزه  ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین فعالیت می کنند بدل به سرزمین آرزو ها شده است .با استفاده از طرح شهروند مجازی، هر فردی در هر جای جهان می‌تواند به صورت آنلاین درخواست خود را برای اینکه یک شهروند مجازی این کشور باشد، ثبت کند. شهروند مجازی به  پلتفرم آنلاین مشترک با شهروندان فیزیکی استونی دسترسی خواهد داشت و از خدمات عمومی آنلاین مانند شهروندان ساکن استفاده خواهد کرد. پذیرش فناوری بلاک‌چین به دولت این امکان را می‌دهد که در انتخابات داخلی هم از سیستم رای‌گیری آنلاین استفاده کند، هرچند تنها شهروندان مقیم اجازه شرکت در این رای‌گیری‌ها را خواهند داشت. دولت استونی پروژه‌های عمومی دیگری مثل خدمات بهداشتی، درمانی و به ویژه ارز دیجیتال ملی را هم در دست اقدام دارد.

هویت دیجیتال یکی دیگر از استفاده های بلاک چین در استونی است. کارت الکترونیک شهروندی بسیار بیش از یک کارت شناسایی معمولی است. این کارت در حقیقت دارای یک public key 2048 بیتی رمز گذاری شده است که به فرد امکان شناسایی در محیط دیجیتال را می دهد. مثلا شما قادر خواهید بود با آن به صورت آنلاین در رای گیری شرکت کنید و یا نسخه داروهایتان را مشاهده کنید.
یکی دیگر از استفاده های بلاک چین  ارائه قوانین برای بانک ها و انتقال دهندگان پول در راستای جلوگیری از سرقت، پول شویی و کمک به تروریسم است. با توجه به اینکه هر فرد یک اوراق شناسایی دیجیتال دارد، این قوانین دست و پا گیر نمی باشند و هیچ مشکلی برای شهروندان به وجود نمی آورند. استونی با ایجاد یک محیط که در آن همه افراد دارای هویت دیجیتال هستند، فضایی برای گسترش و پیشرفت بلاک چین به وجود آورده است.

از فعالیت های مهم این کشور در حوزه ارائه ارز دیجیتال راه اندازی ارز دیجیتال خود به نام  estcoin   می باشد. اگرچه بانک مرکزی اروپا مخالف ایجاد ارزی غیر از یورو در کشورهای حوزه اروپا می باشد. با راه اندازی این ارز دیجیتال به نظر می رسد تا ICO ها تمایل بیشتری به استونی داشته باشند. این ارز برای شهروندان مجازی و شرکت ها موقعیت بسیار خوبی را فراهم آورده به طوریکه می توان پیش بینی کرد با راه اندازی آن، شرکت های خارجی آزادی اقتصادی بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد. همچنین این طرح سبب شده تا کشورهای دیگری مانند چین، ژاپن، سوئد هم در پی ایجاد ارز دیجیتال رسمی کشور خود باشند.