بخش انرژی یکی از پیشگامان حوزه فناوری‌های دیجیتال بوده است. در دهه ۱۹۷۰ میلادی، شرکت‌ها و تأسیسات برقی یکی از پیشروان عرصه دیجیتالی‌ بودند که از فناوری‌های نوظهور به منظهور تسهیل در مدیریت و عملیات شبکه‌‌های خود، استفاده نمودند. شرکت‌های نفت و گاز از دیجیتال‌سازی برای بهبود تصمیم‌گیری در حفاری و اکتشاف و سرمایه‌گذاری در بخش تولید و نیز مخازن و لوله‌های انتقال استفاده نمودند.

بخش صنعت و به خصوص در زیربخش صنایع سنگین، از سال‌های گذشته، برای اتوماسیون و کنترل فرآیندها به منظور به حداکثر رساندن کیفیت و راندمان و نیز به حداقل رساندن مصرف انرژی، از دیجیتال‌سازی و فناوری‌های دیجیتال استفاده کرده است. سیستم حمل و نقل از موضوع فناوری‌های دیجیتال در تمامی زیربخش‌های حمل و نقل برای بهبود ایمن، افزایش قابلیت اطمینان و کارایی استفاده می‌کند.

تأثیر دیجیتال‌سازی در بخش‌های مختلف انرژی

سرعت دیجیتالی شدن در سیستم انرژی در حال افزایش است. در این بین، سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در حوزه انرژی در زمینه فناوری‌های دیجیتالی نیز زیاد شده است. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۴، سرمایه‌گذاری جهانی در زیرساخت‌های دیجیتالی برق و نرم‌افزار بیش از ۲۰% رشد داشته و به ۴۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسیده است. این سرمایه‌گذاری دیجیتال در سال ۲۰۱۶ تقریباً ۴۰% بیشتر از سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش تولید برق(انرژی) در جهان(۳۴ میلیارد دلار) است و تقریباً با سرمایه‌گذاری انجام شده دربخش الکتریسیته و برق در کشور هند(۵۵ میلیارد دلار) برابر است.

مصرف هوشمندانه انرژی چالش جدی و دیرینه کشور ما است که هنوز راهکار جدی برای آن اجرایی نشده است. تعرفه پایین و الگوی مصرف نادرست از جمله عوامل مؤثر در مصرف بیش از حد انرژی در کشور است که سالانه با خاموشی‌های برق در فصل تابستان و افت فشار گاز در فصل زمستان خودنمایی می‌کند. در سمینار تخصصی ” تحول دیجیتال؛ تغییر تکنولوژی یا استراتژی” که با همکاری فروم اینترنت اشیاء ایران و انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی ایران برگزار می‌شود، مدیران ارشد از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو و نفت و شرکت‌های فعال در حوزه هوشمندسازی به بیان برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود در موضوعات مربوط به انرژی هوشمند خواهند پرداخت.