صنعت خدمات مخابراتی یکی از سریعترین صنایع در حال رشد در جهان است و در حال حاضر از یادگیری ماشین (ML)، هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) برای ارتقاء خدمات مشتریان خود استفاده می‌کند.

براساس مطالعه مرکز تحقیقاتی شفافیت بازار (TMR)، تخمین زده می شود که نرخ رشد بازار جهانی هوش مصنوعی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴، به مقدار  ۳۶٫۱٪ افزایش یابد و ارزش افزوده آن از ۱۲۶٫۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳٫۰۶۱٫۳۵ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

با توجه به رشد سریع بازار در اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، هزینه خدمات مخابراتی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵، در حدود ۲٫۰۶ درصد رشد داشته است.

تحلیلگران بازار تکنوویو (Technavio) پیش‎بینی می‎کنند که بازار جهانی مخابرات IoT به‌طور پیوسته رشد کند و تا سال ۲۰۲۰ نرخ رشد آن به بیش از ۴۲٪ برسد.

حتی با توجه به این که IoT قصد دارد صنایع را به روش خود تغییر دهد، لازم به ذکر است که IoT چندین ترابایت، پتابایت و اگزابایت کلان داده تولید می‌کند. در حال حاضر، تمرکز از چگونگی ایجاد ارزش از این مجموعه داده‌ها به استفاده کارآمدتر از آنها تغییر کرده است.

پردازش تمام این داده‌ها حتی در صورت کاهش حجم نمونه برای انسان دشوار است، با روشهای سنتی دشوارتر نیز می‌باشد.

در مجموع، آمار به تحولی بزرگ در بخش مخابراتی با AI و یادگیری ماشینی در دهه آینده اشاره دارد. بخش مخابراتی شریان اصلی ارتباطات است و فرصت‎های جدیدی را برای استفاده از خدمات و ارزش با استفاده از فناوری نسل جدید فراهم می‎کند.

قابل درک است که ارتقاء صنعت مخابرات با AI می‌تواند منجر به جریان‎های مختلف درآمدی جدید شود.

AI  برنامه‌های گسترده‌ای در این بخش دارد؛ مهمترین آنها طبقه‌بندی ترافیک شبکه، تشخیص ناهنجاری و بهینه سازی و بهره‌برداری از شبکه است. علاوه بر این، AI می‌تواند در موارد زیر نیز کمک کند:

  • تصمیمات پیچیده برای تشخیص تعداد زیادی از عوامل موثر پنهان یا سلسله‌مراتبی
  • خودآموزی
  • خود بهبودی
  • تصمیم‌گیری مستقل

همانطورکه رندی دین، مدیر اجرایی شرکت Sentient Technologies می‌گوید: «هر چیزی که در ۱۵۰ سال گذشته اختراع شده است، طی ۱۵ سال آینده با استفاده از AI دوباره ساخته خواهد شد».

 

منبع