اپراتور زین عربستان سعودی (Zain KSA)، با افزودن پنج شهر دیگر به پوشش شبکه ۵G خود، گستره این شیکه در عربستان را به ۳۵ شهر گسترش داد.

رهبری تحولات دیجیتال منطقه توسط عربستان

عبدالرحمن بن حمد آل مفاددا، مدیر بخش فنی زین با بیان این مطلب افزوده است: “از آنجایی‌که برای عربستان در چشم‌انداز آتی توسعه کشور (موسوم به سعودی ویژن ۲۰۳۰) نقش رهبری تحولات دیجیتال در منطقه در نظر گرفته شده است، هدف ما این است تا با سرمایه‌گذاری قابل توجه در بخش مخابرات پهن‌باند و ارتباطات از راه دور در عربستان سعودی و ترجیح منافع ملی بر منافع اقتصادی، هرچه بیشتر راه را برای نیل به اهداف این چشم‌انداز هموار کنیم.”

پوشش شبکه ۵G اپراتور زین

شایان ذکر است که اپراتور عربستانی زین ارائه خدمات تجاری در بستر شبکه ۵G را در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرده است. در فاز اول توسعه این شبکه، زین حدود ۲۰۰۰ آنتن ۵G را در عربستان مستقر کرد که با استفاده از آن شبکه ۵G خود را در ۲۰ شهر عربستان توسعه داد. در ادامه فاز توسعه و در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹، زین حدود ۶۰۰ آنتن دیگر را به شبکه خود افزود و توانست پوشش ۵G را در ۲۶ شهر عربستان توسعه دهد.

کشورهای عربی بدنبال تحقق تحول دیجیتال

این خبر و خبرهای مشابه به طور واضح بیانگر این امر است که کشورهای خاورمیانه بویژه کشورهای عربی  حوزه‌ی خلیج فارس با همکاری با شرکت‌های بزرگ مخابراتی در دنیا برنامه‌های جدی، عملی و کاملا هدفمند برای دست یابی به فناوری ۵G، تحقق کامل تحول دیجیتال و در عین حال بهره‌مندی از مزایای بی‌نظیر این فناوری‌ها در زمینه‌های مختلف توسعه صنعتی و تجاری هستند.

مسیر تحول دیجیتال در ایران

این در حالی است که در کشور متاسفانه هنوز برنامه جامع، مدون و  هدفمندی که موجب همگرایی و حرکت همه جانبه به سوی تحقق تحول دیجیتال در ایران باشد به چشم نمی خورد. از آنجایی‌که سرعت رشد فناوری علی‌الخصوص در ارائه سرویس‌های دیجیتالی مبتنی بر نسل‌های جدید ارتباطات سیار در چند سال اخیر به طرز خیره‌کننده‌ای افزایش یافته است، عدم برنامه‌ریزی به‌موقع در راستای ارائه خدمات مرتبط در این حوزه به طور قطع باعث بروز وقفه در توسعه اقتصادی کشور خواهد شد، که این امر در دراز مدت باعث لطمات جبران ناپذیر به اکوسیستم دیجیتال کشور، و همچنین توانایی‌های استراتژیک ایران در منطقه خواهد شد.

حسین صفی

منبع: https://bit.ly/2Y3Yulm