کشورهای آفریقایی در جمع ۱۶کشور دارای رگولاتوری پیشرفته

ITU  در سال ۲۰۲۰ چهارچوب مشخصی برای رگولاتوری نسل پنجم کشورها تدوین و طراحی کرده است. براساس معیارها و شاخص ­های ارائه ­شده توسط گزارش ­های ITU، کشورها از نظر میزان پیشرفت و دسترسی به اهداف رگولاتوری در نسل­ های مختلفی طبقه ­بندی شده ­اند. مطابق آمارهای ارائه ­شده ۱۶ کشور در سطح جهانی به پیشرفته ­ترین سطح رگولاتوری یعنی نسل پنجم دست پیدا کرده ­اند. از مجموع این ۱۶ کشور، فقط دو کشور آفریقایی رگولاتوری نسل ۵ را در کشورهای خود پیاده­ سازی کرده ­اند.

کنیا و مراکش در طبقه بندی رگولاتوری نسل پنجم

کشورهای مراکش و کنیا به ترتیب با دست یافتن به شاخص ۳۵ و ۳۷ از مجموع ۵۰ شاخص موجود در Benchmark G5 ارائه­شده توسط ITU در رتبه­های ۸ و ۱۲ کشورهای نسل پنجم رگولاتوری قرار گرفته ­اند. ITU اعلام کرده است که با به کار گرفتن شاخص­ها و معیارهای ارائه­شده توسط این نهاد، کشورها می­توانند هرچه سریع­تر به بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای خود پرداخته، تکنولوژی­های جدیدتر و با سوددهی بیشتر را پیاده­سازی و در راس آن­ها به رگولاتوری مشارکتی که بالاترین سطح رگولاتوری تلکام است، دست پیدا کنند. باتوجه به این موضوع و دستیابی دو کشور مراکش و کنیا به رگولاتوری مشارکتی، سایر کشورهای آفریقایی در پی آن هستند تا با بهبود شاخص­ ها هرچه سریع­تر بتوانند به رگولاتوری نسل ۵ و به تبع آن به تحول دیجیتال در کشورهای خود دست پیدا کنند. برای مثال اگرچه کنیا در راس کشورهای با رگولاتوری نسل ۵ قرار دارد اما کشورهای آفریقایی دیگر نیز توانسته­ اند به نسل۴ رگولاتوری دست یابند ازجمله تانزانیا، اوگاندا و… .

رشد و تکامل رگولاتوری در کشورهای آفریقایی

براساس آمارهای ITU سرعت رشد و تکامل کشورهای آفریقایی در رسیدن به نسل­ های بالاتر رگولاتوری در ۱۰ سال اخیر بسیار بالا بوده و کشورهای با تکنولوژی نسل سه از تعداد ۵ کشور به ۵۲ کشور رسیده است و در سال ۲۰۱۸ تنها دو کشور آفریقایی در نسل ۱ قرار گرفته ­اند که این آمار نشان از سرعت پیشرفت و تحول و برنامه­ ریزی برای دستیابی به تحول دیجیتال در این کشورها دارد.

منبع: