ساختمان‌ها و منازل در حدود یک سوم از انرژی مصرفی جهان و تقریباً ۵۵ درصد از تقاضای انرژی الکتریسیته و برق جهان را تشکیل می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده است که تقاضای مصرف برق در طی ۲۵ سال گذشته، رشد سریع و نمایی داشته و تقریباً ۶۰ درصد از کل مصرف برق جهان، در منازل و ساختمان‌ها بوده است. در طی دهه گذشته، در برخی از اقتصادهای در حال ظهور از قبیل چین و هند، تقاضا در خصوص برق ساختمان‌ها و منازل، به طور متوسط ۸ درصد در هر سال رشد داشته است. براساس تحقیقات صورت گرفته در IEA، مصرف انرژی الکتریسیته در منازل و ساختمان‌ها از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۴۰، تقریباً دو برابر خواهد شد و از مقدار ۱۱ پتاوات بر ساعت(PWh) به ۲۰ پتاوات بر ساعت خواهد رسید. این افزایش مصرف، نیازمند رشد و افزایش تولید نیرو و ظرفیت شبکه خواهد بود.

دیجیتال سازی منازل و ساختمان‌ها، از جمله استفاده از ترموستات و روشنایی هوشمند، می‌تواند انرژی مصرفی کل ساختمان‌های مسکونی و تجاری را در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ تا حدود ۱۰ درصد کاهش دهد. این در حالی است که فرض بر این است که اثرات بازدارنده نیز بر روی تقاضای انرژی مصرف‌کننده نیز وجود دارد. صرفه‌جویی در مصرف انرژی در طول دوره مذکور(۲۰۱۷ – ۲۰۴۰( حدود ۶۵ پتاوات خواهد بود که برابر کل مصرف انرژی در کشورهای غیر عضو OECD در سال ۲۰۱۵ می‌باشد.

  • دیجیتال سازی (به عنوان مثال استفاده از سنسورهای نوری، استفاده از برنامه‌های سرمایش و گرمایش هوشمند و پیش‌بینی رفتار کاربر با توجه به الگوریتم‌های یادگیری) باعث می‌گردد که اطمینان حاصل شود انرژی در زمان و مکان مناسب و مورد نیاز، استفاده می‌گردد.
  • دیجیتال سازی باعث کاهش تقاضا در ساعت‌های پیک می‌گردد. به عنوان مثال، استفاده از وسایل پرمصرف در ساعت‌های غیر پیک، تغییر در نحوه مصرف(انجام تنظیمات دمایی که به جای تغییرات آنی، به مرور و با گذشت زمان، دما تغییر داشته باشد) و نیز امکان ذخیره نیرو توسط کاربرانی که نیاز به استفاده خاص از آن ندارند و فروش آن در ساعات دیگر.
  • نظارت، اندازه‌گیری و پیش‌بینی عملکرد مصرف انرژی ساختمان‌ها و اعلام گزارش به ساکنین ساختمان، مدیران و اپراتورهای شبکه به منظور برنامه‌ریزی بهینه و انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم در خصوص تغییر در نحوه مصرف و انجام صرفه‌جویی، از دیگر خصوصیات دیجیتال سازی می‌باشد.

مزایای بیان شده در خصوص دیجیتال سازی، با هزینه اندکی قابل دستیابی بوده و می‌تواند باعث ذخیره انرژی در بلند مدت شود.

 

میزان صرفه جویی در مصرف برق با دیجیتال سازی

 

 

در رویداد هفته دیجیتال ایران ، نشستی با همکاری رویداد تهران هوشمند در محل برج میلاد در روز سه شنبه۲۰ آذر ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر با عنوان  سمینار تخصصی راهکارهای هوشمندسازی مصرف انرژی مبتنی بر فناوری‌های نوین دیجیتالی با حضور کارشناسان این صنعت برگزار خواهد شد. امیدواریم راهکارهای مفیدی در این نشست مورد بررسی و بحث کارشناسان قرار گیرد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایید.

http://bit.ly/2QjdObg