امروزه لازمه مدیرت شهری به خصوص در کلان‌شهر‌ها حمل و نقل هوشمند می‌باشد لذا برای تسهیل در حمل و نقل و مدیرت آن می‌توان از فناوری‌های نوین نظیر ۵G استفاده نمود در همین جهت شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مختلفی برای ارایه راهکارهای جدید و اجرایی جهت هوشمندسازی صنعت حمل و نقل فعالیت می‌کنند.

لندن زیرساخت‌های خود را با پیشروی در زیرساخت‌های ۵G به آینده می‌برد. آزمایشگاه Smart Mobility Living Lab در لندن (SMLL) در حال استقرار پیشرفته‌ترین بستر آزمایشی شهری جهان برای ارائه اتصال ۵G به وسایل نقلیه متصل و خودران است. این شهر قابلیت‌های V2I و V2V را در یک محیط واقعی با بهره‌گیری از ۵G پرسرعت آزمایش خواهد کرد.

O2، اپراتور تلفن همراهی که SMLL را فعال می‌کند، گزارش داد که ارزش ۵G برای سیستم‌های مدیریت جاده می تواند زمان رانندگانی را که درگیر ترافیک هستند، ۱۰ درصد کاهش دهد. همچنین سالانه ۸۸۰ میلیون پوند در اقتصاد صرفه‌جویی کند و انتشار CO2 را تا ۳۷۰۰۰۰ تن در سال کاهش دهد.

 این شهر همچنین راه‌اندازی Sitraffic Fusion را اعلام کرده است، برنامه‌ای که برای مدیریت ترافیک از طریق داده‌های به دست آمده از وسایل نقلیه متصل طراحی شده است. این برنامه یک ویژگی کلیدی در سیستم Real Time Optimiser لندن خواهد بود که قبلاً جاده‌ها را از طریق داده‌های تعبیه شده در جاده‌ها، دوربین ها و زیرساخت‌های متصل مدیریت می‌کرد.

عارف جعفری