بعد از اجرای پروژه های پایلوت مختلف در زمینه استفاده از IoT در حوزه حمل و نقل در نهایت فاز تجاری این تکنولوژی در این صنعت آغاز شده است. شرکت های حمل و نقلی که در تکنولوژی IoT سرمایه گذاری می کنند معتقدند نظارت مستمر و مداوم بر محموله های سبب می شود تصمیمات مناسب تری در مورد کالاهای خود اتخاذ نمایند.

در چند وقت اخیر چندین شرکت کوچک و بزرگ حمل و نقل در راستای راه اندازی دستگاه های IoT در ناوگان خود با شرکت فرانسوی Traxens که ارائه دهنده سرویس های مانیتورینگ دریایی است ، همکاری های خود را آغاز کرده اند.

Traxens تکنولوژی را ارائه می دهد که محموله ها را ردیابی و نظارت می کند و از آنجا که در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد، سرمایه گذاری های شرکت های پیشرو در حوزه حمل و نقل را به دست آورده است.  براساس آمارهای جهانی، ۹۰درصد از کالا در سراسر دنیا با استفاده از حمل و نقل دریایی جابه جا می شوند. در سال جاری A.P. Møller—Mærsk A/S ، بزرگترین شرکت کشتی کانتینری و کشتی در جهان سهامدار و مشتری شرکت Traxens شده است.

شرکت Traxens اعلام کرده است که تا اواسط ۲۰۲۰ ۱۵۰،۰۰۰ ظرف نگهدارنده حمل و نقل به وسیله دستگاه های IoT مجهز خواهند شد که ۵۰۰۰۰ از این دستگاه ها متعلق به شرکت بزرگ Mærsk

است. دستگاه های Traxens نه تنها نظارت بر نگهدارنده ها را انجام می دهند ، بلکه این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند که در جه حرارت داخلی را نیز تنظیم نمایند. این گزینه برای حملو نقل مواد غذایی و داروها به شدت حایز اهمیت است.

بر اساس گزارش ۲۰۱۵ McKinsey & Company، شرکت مشاوره مدیریتی، تکنولوژی مکان یابی IoT می تواند زمان ناوبری کشتی را ۱۱ تا ۱۳ درصد کاهش دهد.به علاوه با استفاده از این تکنولوژی تعداد کالاهای آسیب دیده در فرآیند حملو نقل بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می یابد و میزان استفاده از نگهدارنده های نیز ۱۰ تا ۲۵ درصد زیاد می شود و اگر شرکت ها بتوانند وضعیت و محتویات ظروف خود را به صورت مرتب بررسی کنند، می توانند تا سالیانه ۱۳ میلیارد دلار هزینه اضافی بر روی نگهدارنده های خود را کاهش دهند.

با این حال استفاده از تکنولوژی IoT چالش هایی را نیز به دنبال دارد. در سرویس ارائه شده  Traxens، هر نگهدارنده دارای یک دستگاه است که اطلاعات را از طریق ارتباطات سلولی و ماهواره ای ارسال می کند و به علاوه  باتری های دستگاه نیز باید تا چند ماه توان داشته باشند. سخت افزار Traxens  به صورت سفارشی برای این شرکت آماده شده است تا توان کمتر و بهره وری بالاتری را ارائه دهد. همچنین این دستگاه های به طور مداوم اطلاعات را انتقال نمی دهند. اطلاعات زمانی که به یک مکان خاص برسند اراسال می شود.این مکان های خاص توسط شرکت و مشتریان آن تنظیم می شود.

اگر چه Traxens به تازگی توجه زیادی را به خود جلب کرده است، شرکت های حمل و نقل در سراسر دنیا سال ها به دنبال استفاده از راهکارها IoT بوده اند. از سال ۲۰۱۵، Maersk چندین سرمایه گذاری عمده در IoT انجام داده است تا کارایی و بهره وری حمل و نقل دریایی خود را افزایش دهد. این سرمایه گذاری ها عبارتند از قراردادهایی  با اریکسون و توسعه سیستم مدیریت کانتینری از راه دور، که  به صورت یک رابط کاربری است که مشتریان می توانند مکان و شرایط کانتینرهای خود را بررسی کنند.

 

منبع