به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال و به نقل از فناوران، ققنوس که به عنوان بستر اقتصاد دیجیتال و با هدف فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال تاسیس شده، روز نهم بهمن​ ماه معرفی شد.

ولی الله فاطمی، در مراسم معرفی این شرکت ​ با بیان ویژگی​های این بستراظهارکرد: بستر «ققنوس» به عنوان پلت​فرم اقتصاد دیجیتال با همکاری و مساعدت بانک​های ملت، ملی، پاسارگاد و پارسیان و هلدینگ​های فناوری اطلاعات این بانک​ها تولید شده و زمینه عرضه توکن را به صورت گسترده برای انواع دارایی​ها فراهم می​کند.

وی با تاکید بر اینکه توکن اولیه با پشتوانه طلا عرضه می​شود، گفت: هدف ما در مرحله نخست، توکنایز کردن دارایی​های ملکی به ویژه اموال مازاد بانک​ها است که در فاز بعدی سایر دارایی​های پولی و سرمایه​ای را در برمی​گیرد.

وی با اشاره به یکی از مزایا و تفاوت​های این پلتفرم ادامه داد: یکی از تفاوت​های توکن این است که می​تواند در قالب کیف پول به صورت ابزار موبایلی در اختیار مردم قرار گیرد و ما می​خواهیم به نقل و انتقالات سرمایه​ای و سپرده​گذاری سرعت و هیجان را اضافه کنیم.

مدیرعامل ققنوس با بیان اینکه از طریق این بستر می​توان دارایی​های منجمد را به چرخه اقتصاد وارد کرد، اظهارکرد: یکی از چالش​های اقتصاددانان این است که اگر دارایی​های منجمد قدرت معاملاتی و نقدپذیری داشته باشند، تورم ایجاد می​کند، منتها ما تاکید داریم که این نقدپذیری در مسیر تولید قرار گیرد تا با ایجاد ارزش افزوده ملی، نقش بسزایی در افزایش سرمایه در گردش داشته و با سیاست​های اقتصاد کلان نیز همسو باشد. مدیرعامل افزود: ما اگر بتوانیم از این ابزار به صورت بین​المللی بهره ببریم ارزش افزوده​های فراملی خواهد داشت.

در ادامه مراسم شهریاری معاون مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت همسو شدن با تکنولوژی اظهار کرد: این یک جلسه تاریخی است، نه به این جهت که یک رمز پول تولید می​کنیم یا دستگاه و ارگانی را تاسیس کرده​ایم. دلیل آن تبدیل سریع تهدید بلاک چین به فرصت است.

بر اساس این گزارش قرار است یک میلیارد واحد از  رمز ارز ققنوس که «پیمان» نام گرفته که با میزبانی ۴ بانک ملی، ملت، پاسارگاد و پارسیان و گروه توسن عرضه شود که پشتوانه آن نیز طلا است. با هماهنگی انجام​شده دو کیلو طلا تأمین شده و قرار است بر اساس معادل طلا، رمز ارز پیمان به میزبانان عرضه شود.

به گفته طراحان این رمز ارز، تفاهم اولیه​ای نیز با فرابورس انجام شده که به زودی فرابورس نیز به عنوان ششمین میزبان به این شبکه وارد می​شود.