اینترنت اشیاء به عنوان یک تکنولوژی کلیدی در آینده، مورد توجه بسیاری از اپراتورهای موبایل و شرکت‌های تکنولوژی محور و صنایع مختلف قرار گرفته است. راه اندازی یک پلتفرم به عنوان یک بستر یا زیرساخت چابک، به پویایی هرچه بیشتر این تکنولوژی کمک خواهد کرد. از آنجاییکه در حوزه اینترنت اشیا داده جزء کلیدی آن به شمار می‌رود در نتیجه در دنیای آینده داده‌ها قرار است نقش مهمی را ایفا کنند و حرکت به سمت پلتفرم‌هایی که از زیرساخت ابری برخوردار باشند به قابلیت‌های هرچه بیشتر پلتفرم اضافه خواهد کرد. از جمله این ویژگی‌ها قابلیت مقیاس پذیری پلتفرم‌های ابری است. در واقع در این حالت بدون ابر، اگر قرار باشد زیرساخت‌های پیچیده شبکه موجود اصلاح شود، نیاز به خرید سخت افزار بیشتر، سرمایه گذاری، صرف زمان بیشتر و انجام اقدامات پیکربندی بیشتر برای اجرای صحیح آن دارد ولی در سیستم مبتنی بر ابر، به دلیل قابلیت مقیاس‌پذیری ابر، افزودن منابع جدید معمولاً به اجاره سرور مجازی یا فضای ابری بیشتر منجر می‌شود و این خود یک مزیت بسیار مهم برای کاهش زمان ورود به بازار IoT است. همچنین خدمات پلتفرم IoT مبتنی بر ابر در صورت تمایل به محدود کردن نیازهای ذخیره سازی خود یا کاهش تعداد دستگاهها، انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می‎دهد.

قابلیت دیگر آن تحرک داده در فضای ابری است که با ذخیره سازی و پردازش داده‌های شما در یک سرور ابری، این داده‌ها تقریباً از هر نقطه در جهان قابل دسترسی است، این بدان معنی است که به هیچگونه محدودیت زیرساختی یا شبکه ای نیز محدود نمی شود. در اینترنت اشیاء تحرک داده از اهمیت ویژه ای برخوردار است وقتی در پروژه‌های IoT نیاز به نظارت و مانیتورینگ لحظه‌ای داده‌ها در دستگاه های متصل داریم واگر در این حالت داده‌ها فقط در سرورهای سایت ذخیره شده باشند، فقط می توانند در محل همان شرکت مورد استفاده قرار گیرند.

قابلیت دیگر کاهش زمان ورود به مارکت است. با استفاده از پلتفرم IoT مبتنی بر ابر، معمولاً زمان و تلاش کمتری برای اجرای یک پروژه صرف می‌شود و هزینه کلی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است این کار با صرف هزینه در ساخت یک پلتفرم شخصی سازی شده حاصل می‌شود.

امنیت داده‌ها قابلیت مهم پلتفرم‌های ابری است. اگر برای امنیت داده‌های خود بخواهید از سرورهای شخصی خود در شرکت استفاده کنید خودتان هم باید تمام ملاحضات امنیتی را لحاظ کنید و ممکن است که کنترل داده‌ها از دست شما به نحوی خارج شود. اما به لطف امکان به روزرسانی منظم نرم افزار و سیستم عامل و همچنین نظارت ۲۴ ساعته  ارائه دهندگان سیستم عامل، می توان از نقض عمده امنیتی با انجام یک سری توافقات و تعیین یک SLA مشخص، جلوگیری کرد. در واقع این قابلیت‌ها در کنار قابلیت تجزیه و تحلیل داده‌ها باعث شده بزرگترین اپراتورهای موبایل از جمله China mobile و تلفونیکا به سمت پلتفرم‌های IoT مبتنی بر ابر بروند و با تشکیل یک اکوسیستم گسترده با بازیگران مختلف در تمامی صنایع و ورتیکال‌ها ورود پیدا کنند.