اعتبار کربن واژه‌ای عمومی در صنعت است که نشان­دهنده هر نوع مجوز یا گواهی قابل معامله برای خروج یک تن  کربن دی‌اکسید یا هر نوع گاز گلخانه‌ای دیگر با حجمی معادل یک تن  کربن دی‌اکسید است. یکی از مهم­ ترین فواید گواهی کربن، توسعه فناوری پاک و در نتیجه توسعه پایدار برای کشورهایی است که چالش راهبردی آنها آلودگی هوا است. مدیریت اعتبار کربن کار آسانی نیست ولی با بلاک‌چین، ردیابی و رسیدگی به مشکل انتشار گازهای گلخانه­ ای، ساده، کارآمد و دقیق­تر خواهد شد. انتشار گازهای گلخانه ­ای مضر در جو باعث افزایش دمای متوسط محیط می­ شود و این مسئله عواقب خطرناکی از جمله خشکسالی، گرمای شدید، کوچک شدن یخچال­ های طبیعی و افزایش سطح آب دریا را به بار می آورد؛ در نتیجه این وضعیت باید کنترل شود. دستگاه ­های نظارتی و دولتی به منظور مدیریت و کنترل انتشار کربن، اقداماتی را در جهت کاهش انتشار گازهای کشنده انجام دادند و مقیاسی را تحت عنوان اعتبار کربن تعیین کردند. در واقع اعتبار کربن مکانیسمی است که به محدود کردن انتشار گازهای گلخانه ­ای و کربن دی اکسید کمک شایانی می‌کند. بازیگران این سناریو، صنایع مختلفی هستند که تاثیر عمده ­ای در انتشار گازهای گلخانه ای دارند.

در صورتی که یک سیستم­ اعتبار کربن با کنترل دولت و نهادهای نظارتی به وجود آید،  انگیزه ­هایی را برای بازیگران بخش صنعت به وجود خواهد آورد در واقع این مسئله باعث می‌شود کارخانه­ ها و بخش­های صنعتی، در تولید میزان کمتر کربن در محیط تشویق شوند. لازم به ذکر است که سیستم مدیریت اعتبار کربن فعلی با چالش­هایی هم مواجه است که در ادامه این چالش­ها ذکر شده‌اند.

 

 

  • عدم شفافیت

عدم شفافیت در مرحله برچسب زدن به تولیدات تا تخمین میزان تولید کربن دی اکسید آزاد شده از تولید یک محصول، فرآیند زمان بر و سختی است که نیازمند محاسبات زیادی است و از طرفی ثبت هر رکورد روی کاغذ تقریبا غیر ممکن است در نتیجه مدیریت مدرن اعتبار کربن بهترین راه حل است.

  • عدم استاندارد سازی

هر کشوری استراتژی متفاوتی را برای ردیابی میزان انتشار کربن در محیط دنبال می‌کند، بنابراین روش­های متعددی در بازار پدید خواهد آمد. در نتیجه ردیابی محصولات مشابه در کشورهای مختلف با روش­های متفاوتی انجام می‌شود و این مسئله گیج کننده خواهد بود. در نتیجه وجود یک استاندارد که توسط کلیه شرکت­ها و کشورهای جهان پذیرفته شده باشد، می­تواند به رفع این چالش کمک کند.

  • مشارکت محدود دولت

یکی از مشکلاتی که دولت‎‌ها اغلب با آن مواجه هستند، عدم آگاهی از اطلاعات اصلی است. در نتیجه مدیریت اعتبار کربن با چالش مواجه خواهد شد چون عدم شفافیت در طول فرآیند تولید آلاینده ­ها توسط صنایع و عدم استاندارد­سازی، باعث مطرح شدن دیدگاه ­های ضعیفی می‌شود که دولت را از نظارت درست بر این مسئله باز می‌دارد و در برخی موارد اطلاعات مهمی از بین خواهند رفت.

  • افزایش هزینه

کشورها در حال حرکت به سمت سیستم­های اعتبار کربن برای کاهش تاثیر کربن و سایر آلاینده­ها در محیط هستند. اما برای محاسبه کل میزان گازهای گلخانه ­ای منتشر شده، باید مقدار زیادی پول سرمایه گذاری کرد. همچنین نیاز است یک تیم از کارکنان علاقه‌مند تشکیل شود که واقعا نیاز به تجارت کربن را درک کنند. از این رو، برای پرداخت حقوق این کارکنان، سرمایه زیادی نیاز است.

بلاک‌چین به عنوان بهترین راه حل ردیابی اعتبار کربن

یکی از بهترین راه‌حل‌های ارائه‌ شده به منظور حل این چالش این است که کشورها و شرکت­های بزرگ دنیا بتوانند میزان گازهای گلخانه­ ای خروجی از تولید صنایع مختلف را شناسایی، تعیین و مدیریت کنند. اعتبار کربن، در جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه­ای و ارائه اعتبار به شرکت­هایی که گازهای گلخانه­ای کمتری تولید می کنند، بسیار موثر خواهد بود. در نهایت کشورها برای مدیریت درست اعتبار کربن، نیاز به یک فناوری پیشرفته با شفافیت بالا و مشارکت بیشتر سهامداران و افزایش امنیت در برابر هر گونه فعالیت متقلبانه دارند. در حالی که بحث در مورد شفافیت، اعتماد و تعامل است، فناوری بلاک‌چین با قابلیت­های ارزشمندی که در ایجاد شفافیت و امنیت اطلاعات دارد، می­تواند به کشورها و کارخانه­های تولید صنایع مختلف کمک کند. با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین، نیاز به نهادهای ثالث یا واسطه از بین خواهد رفت و کلیه تراکنش­ها بین فرستنده و گیرنده به صورت مستقیم اتفاق می افتد. با ورود تکنولوژی بلاک‌چین، هر بلوک داده جدیدی که بخواهد به بلوک داده­های قبلی اضافه شود، نیاز به نظارت و تایید کلیه اعضای آن بلاک‌چین دارد و پایگاه داده هربار با کسب تایید از کلیه اعضا به روز می‌شود. بنابراین در این پایگاه داده توزیع شده و غیر متمرکز، امکان تقلب، دستکاری یا از بین بردن اطلاعات وجود ندارد.

بلاک‌چین، موثر در کاهش کربن و آلاینده‌ها

  • سیستم فعلی برای ردیابی اعتبار کربن، متمرکز است و هر یک از بازیگران صنعت قادر به ردیابی، اندازه گیری و شناسایی انتشار کربن نیستند. اما با بلاک‌چین به دلیل ارائه یک پایگاه داده غیرمتمرکز، این چالش حل خواهد شد.
  • از شروع تا پایان زنجیره تولید محصول تا انتشار آلاینده­ها در محیط، بلاک‌چین به بازیگران صنعت کمک خواهد کرد که وضعیت محصول و انتشار گازهای گلخانه­ای را دنبال کنند. در واقع می توانند جزئیات مربوط به انتشار گازهای گلخانه­ای را ذخیره و رصد کنند و بر این اساس تعادل را حفظ کنند.
  • قراردادهای هوشمند، به عنوان یک کد خود اجرا است که به دولت کمک می‌کند تا به طور خودکار با صنایع ارتباط داشته باشد و به درستی معیارهای انتشار کربن را در تولید یک محصول در آن بخش پیدا کند.
  • با استفاده از بلاک‌چین، افزایش شفافیت این تکنولوژی چالش احتمالی محاسبات چندباره را از بین می برد چون در هر دقیقه داده­های تولید یک محصول که از پس آن آلاینده­ ها منتشر می­شوند، بر روی یک شبکه بلاک‌چین به روز می‌شود و به دولت اجازه می دهد تا بررسی­های مناسب را در تعیین اعتبار کربن آن بخش صنعتی انجام دهد. گزارشات حاکی از آن است که اخیرا همکاری بین استارت آپ Veridium، با شرکت IBM شروع شده است تا با بهره­گیری از پلتفرم بلاک‌چین، ردیابی، ارزیابی و اندازه ­گیری کربن تولیدی یک محصول با امنیت بیشتری صورت گیرد و باعث کاهش تولید کربن شود. در واقع با در نظر گرفتن این رویکرد کلیه بازیگران صنعت به زنجیره بلاک‌چین در اعتبار کربن دسترسی دارند و چنانچه درصد کربن کمتری در محیط تولید کنند اعتبار بیشتری در زنجیره بلاک‌چین پیدا خواهند کرد و چنانچه شرکتی در تولید یک محصول، آلاینده کربن بیشتری تولید کند می‌تواند اعتبار کربن شرکت­هایی که آلاینده کمتری تولید می‌کند را خریداری کند در نتیجه این مسئله باعث تشویق شرکت­ها در تولید کمتر کربن خواهد شد و چالش­های عمده­ای که از پس تولید حجم زیاد آلاینده و گازهای گلخانه­ای به وجود خواهد آمد حل خواهد شد.