پخش فینال اولین دوره جایزه سال هوشمندسازی ایران که با شعار «ایده های نو برای معضلات قدیمی» و با هدف انتخاب ایده‌های نوآورانه و فناورانه بر مبنای اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و ۵G برای حل چالش‌های کلان کشور شروع به کار کرد در پلتفرم روبیکا امکان‌پذیر شده است.

این رویداد که با همت فروم اینترنت اشیا ایران و با حمایت مرکز تحقیق و توسعه شرکت همراه اول تدارک دیده شده بود، به دنبال بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی کشور، شناسایی و ارایه دقیق چالش‌های کلان اجتماعی و زیست محیطی کشور، ترویج اهمیت استفاده از راهکارهای فناورانه به ویژه مبتنی بر شبکه های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا برای استفاده از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروژه های بزرگ در سطح کلان کشور بود.

بعد از فراخوان این جایزه، بیش از ۸۰ شرکت در مرحله اول این رقابت ثبت نام کردند که پس از ارزیابی، ۳۶ طرح منتخب به مرحله نیمه نهایی و نهایتا ۱۱ طرح به مرحله فینال رسید. کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها، مراقبت‌های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا، بهینه سازی توزیع محصولات کشاورزی، کاهش معضل کمبود منابع آبی، کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای، مبارزه با قاچاق کالا، مدیریت و کنترل ترافیک کلان‌شهرها، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز) و کاهش هزینه نهاده‌های تولید در کشاورزی چالش‌ها و محور‌های ده‌گانه در نظر گرفته شده برای شرکت در جایزه سال هوشمندسازی بود.

همراه اول با در نظر گرفتن بودجه ۱۰ میلیارد تومانی برای این رویداد، پس از برگزاری رویداد فینال، با عقد قرارداد با تیم‌های برگزیده در کنار آن‌ها برای توسعه محصول ارائه شده قرار خواهد گرفت.

علاقه مندان می توانند این رویداد را از طریق نشانی https://go.rubika.ir/hoshmandsazi مشاهده کنند.