چالش دیجیتالی اپراتورهای مخابراتی

توانمندی فناوری اپراتورهای مخابراتی، با توجه به اولویت‌ها و ترجیح کاربران از سرویس‌های دریافتی، انتظارات از اپراتورهای مخابراتی را در دو حوزه کلیدی، افزیش می‌دهد:

۱- بازرگانی: در حال حاضر، ۶۰ درصد از کاربران تلفن همراه خریدهای روزانه را از طریق تلفن همراه خود انجام می‌دهند و این رقم در حال افزایش است.

۲- مدیریت و پشتیبانی حساب:  کاربران ترجیح می‌دهند با استفاده از تلفن همراه، به مارک‌ها و برندهای معتبر دسترسی داشته باشند.

یکی از چالش‌های اپراتورهای مخابراتی، ارائه سطح مطلوب از پیوستگی(بی واسطه بودن خدمات) و مهارت در خدمات و تجارت است که با وسعت و پیچیدگی کسب و کارشان افزایش می‌یابد. اپراتورهای مخابراتی به دنبال تثبیت و تقویت خود در بازار و کسب و کارهای بین سازمانی هستند، که قبلاً به صورت سنتی و مجزا از یکدیگر، کنترل شده و به فروش خدمات می‌پرداختند. کسب و کارهایی چون خطوط ثابت(Fixed Line)، پهن باند(Broadband) و محتوا مواردی هستند که تنوع الگو و خواسته‌های کاربران را افزایش داده‌اند. در این میان، نمونه‌های جدیدی از دستگاه‌ها نیز به شبکه متصل شده‌اند، مواردی چون ماشین‌ها و خانه‌های متصل به صورت گسترده وارد این کسب و کار شده‌اند.

پاسخ به دو چالش تکامل و به روز شدن انتظارات کاربران و سرعت فناوری در حال تغییر تلفن همراه، باعث شده است که اپراتورهای مخابراتی، برخی از نکات و ویژگی‌های استراتژیک کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال را برای ماندن در بازار رقابت و باز تعریف بهتر کسب و کار خود بپذیرند. در حال حاضر، کاربران(گاهاً به صورت ناخودآگاه) انتظار شخصی‌سازی(توجه به خواسته هر کاربر به صورت جداگانه) بیشتری در کسب و کارها ایجاد می‌کنند. به همین خاطر، اپراتورهای مخابراتی مجبور خواهند شد به جای توجه و رسیدگی به رفتار کاربران در برخورد با نمونه خدمات سنتی خود، از خدمات و محصولاتی که با رفتار کاربران سازگاری بیشتری دارد، در چرخه خود استفاده نمایند. افزایش شخصی‌سازی و توجه به خواسته کاربران، ممکن است مستلزم جدا شدن افراد از تکنولوژی شود. به این معنی که ارائه خدمات وابسته به تکنولوژی نباشد. که این موضوع، به تنهایی یکی از چالش‌های اصلی در ایجاد تحول است.

چالش دیگر اپراتورهای مخابراتی، ایجاد محیطی نوآورانه و سریع برای ورود به بازار، جهت تغییر مدل کسب و کار و پایش دیدگاه و برخورد کاربران با این موضوع است. نمونه صنعتی این نکته، سازمان‌‌بندی دستگاه‌های حال ظهور(EDO) شرکت AT&T است. مشخص شده است که استارت‌آپ‌هایی در درون سازمان‌های بزرگ، کمک بسیاری به شناسایی مدل کسب و کار جدید و سرعت بخشیدن به راه‌اندازی آن در اکوسیستم وسیع تلفن همراه نموده است. با فراهم شدن فرهنگ نوآوری، اپراتورها قادر خواهند بود تا سرمایه‌گذاری مؤثرتری را راه‌اندازی نمایند.

نکته اصلی که اپراتورهای مخابراتی باید به آن توجه نمایند، تعیین جایگاه و نحوه مشارکت خود در اکوسیستم دیجیتال است. این بدان معنی است تغییر و کنترل تجربه کاربری توسط کاربران در تلفن همراه و ارائه خدمات توسط اپراتورهای مشابه، در حال افزایش است.برخی از کاربران، به دنبال سادگی استفاده و  خدمات هستند. برخی از کاربران به دنبال تنظیمات خاص برای استفاده شخصی از خدمات می‌باشند. همین نکته باعث ظهور OTT می‌گردد. OTT که در ابتدا به عنوان یک تهدید برای اپراتورها مطرح می‌شوند ولی از سویی دیگر، کاربران از استفاده آنها، لذت می‌برند.

 

Ref: “Digital transformation for telecom operators: Adapting to a customer-centric, mobile-first world” – 2016 Deloitte MCS Limited. All rights reserved

در رویداد هفته دیجیتال ایران ، نشستی در سالن همایش های شهید قندی وزارت ارتباطات  در روز شنبه ‍۱۷ آذر ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر با موضع تحول دیجیتال در صنعت مخابرات  با حضور کارشناسان این صنعت برگزار خواهد شد. امیدواریم راهکارهای مفیددر این نشست مورد بررسی و بحث کارشناسان قرار گیرد.

 

جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:

 

http://bit.ly/2r6YWOI