سمینار “راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند” از سوی دبیرخانه ایران دیجیتال و با هدف بررسی نقش تحولات دیجیتال در بخش کشاورزی، در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ و در سالن مرکز مطالعات بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید.

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، یکی از موضوعاتی که در همایش “هفته دیجیتال ایران” مورد بررسی قرار گرفت، “راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند” بود، که در این سمینار، مدیران، صاحب‌نظران، فعالان و استارت‌آپ‌های حوزه کشاورزی، به ارائه راه‌حل‌ها و نظرات خود در زمینه کشاورزی هوشمند و استفاده از اینترنت اشیا در کشاورزی، پرداختند.

امیر ناظمی، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری و اطلاعات با حضور در این سمینار، ضمن بازدید از نمایشگاه جانبی، در سمینار “راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند” به بررسی موضوع پروژه‌های پایلوت پرداختند و یادآور شد:

* پروژه پایلوت باید بتواند برآورد هزینه انجام دهد و مدل های کسب و کار را مشخص کند.

* هدف از انجام پروژه پایلوت، شناسایی شرکت های توانمند و ذی نفعان است.

* یک پروژه پایلوت، چهار سرمایه را ایجاد می کند که بتوان پروژه های دیگر را اجرا نمود: سرمایه دانشی، سرمایه اقتصادی، سرمایه شبکه اجتماعی و سرمایه پذیرش فناوری.

در بخش دیگری از این سمینار، سحر تاجبخش؛معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشورطی سخنانی به اهمیت استفاده از داده‌های هواشناسی در پیاده‌سازی کشاورزی اشاره نمود و افزود:

* مسائل تغییر اقلیم و رخ داد پدیده های حدی، بیشترین تاثیر را در اقتصاد دنیا دارند.

* حوزه کشاورزی، به شدت تحت تاثیر موضوع تغییر اقلیم و رخ داد پدیده های حدی است.

* گرما و گرمایش زمین بر روی GDP تاثیر دارد.

حامد سعیدی(مدیر کارگروه ساماندهی پهبادهای غیر نظامی اتحادیه صنایع هوایی و فضایی)، موضوع استفاده از پهبادهای غیرنظامی در کشاورزی را مورد بررسی قرار داد و گفت:

* پیش بینی شده است که سهم بازار پهباد در جهان ۱۲۷ میلیارد دلار و در ایران ۱/۲ میلیارد دلار باشد. یعنی با پهباد می توان ۱ تا ۲ شغل ایجاد کرد.

* در پروژه نیشکر خوزستان، با ۳۰۰ میلیون تومان هزینه، ۹ میلیارد تومان صرفه جویی انجام شد.

* استفاده از پهباد به دلیل زمان واقعی بودن(real time) بهتر از ماهواره است.


مهندس دادگر(رئیس هیئت مدیره شرکت موج آینده فرافن) در سمینار تخصصی راهکارهای پیاده‌سازی کشاورزی هوشمند به بررسی موضوع پلتفرم داخلی اینترنت اشیا در کشور پرداخت و عنوان کرد:

* تهیه پلتفرم داخلی اینترنت اشیا از یکسال پیش شروع و اکنون به نتیجه رسیده است. در حال حاضر، بخش  کشاورزی بر روی آن اجرا شده است.

* در عملیات مهندسی به منظور طراحی، به دلیل نیاز به دانش خاص، مجبور به استفاده از همکار خارجی هستیم. در این بخش، کمبود نیروی متخصص و مجرب در کشور احساس می‌شود.

* کشاورزی در ایران کاملاً سنتی است و برداشت محصول در مزارع و باغات پایین است.

ضمنا در بخشی از این سمینار، تفاهم نامه ای بین سازمان فضایی ایران و صندوق بیمه کشاورزی در راستای همکاری این دو نهاد با یکدیگر در زمینه کشاورزی دقیق امضا شد.