سمینار “راهکارهای هوشمندسازی مصرف انرژی” از سوی دبیرخانه ایران دیجیتال و با هدف بررسی تحولات اخیر در خصوص دیجیتال‌سازی صنعت برق و نیز برنامه‌های آتی این صنعت، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۸ و در سالن مرکز مطالعات بهره‌وری سازمان مدیریت صنعتی برگزار گردید.


به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، یکی از موضوعاتی که در همایش “هفته دیجیتال ایران” مورد بررسی قرار گرفت، “راهکارهای هوشمندسازی مصرف انرژی” بود، که در این سمینار، مدیران، صاحب‌نظران، فعالان و استارت‌آپ‌های حوزه انرژی، به ارائه راه‌حل‌ها و نظرات خود در زمینه هوشمندسازی مصرف انرژی و دست‌آوردهای اخیر خود در این زمینه، پرداختند.

جناب آقای مهندس آذری جهرمی(وزیر محترم ارتبطات و فناوری اطلاعات) مهمان ویژه این سمینار بود که ضمن بازدید از نمایشگاه جانبی این سمینار، با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های حاضر در این سمینار به گفتگو پرداخت. در این سمینار، جناب آقای آذری جهرمی عنوان نمود:

* در دو سال گذشته IOT(اینترنت اشیا) رشد خوبی داشته است و شرکت‌های فعال در این حوزه در دو سال گذشته از مرحله ایده عبور کرده‌اند و محصولات خوبی ارائه داده‌اند.

* گام بعدی در حوزه اینترنت اشیا، توسعه بازار است. در این مرحله، وزارت ارتباطات نمی‌تواند به عنوان خریدار عمل کند ولی وظیفه تسهیل‌گری این حوزه را بر عهده دارد.

* یکی از حوزه‌هایی که اینترنت اشیا در آن کاربرد بالایی دارد، حوزه انرژی است.

* در ایران به دلیل پایین بوده نرخ انرژی، سرمایه‌گذاری در این حوزه، صرفه اقتصادی ندارد.

* گران کردن انرژی راه‌حل مناسبی نیست و دولت باید در این حوزه یارانه پرداخت کند.

* رشد IOT در بخش کشاورزی ایران به دلیل اهمیت اقتصادی و کمبود منابع آب قابل اهمیت است.

در بخش دیگری از این سمینار، جناب آقای مهندس مدقق(مدیرکل خدمات مشترکین و مدیریت مصرف شرکت توانیر) در این سمینار، به معرفی فعالیت‌های انجام شده از سوی شرکت توانیر در خصوص هوشمندسازی مصرف و راه‌کارهای کنترل مصرف برق مبتنی بر اینترنت اشیاء پرداخت و عنوان کرد:

* توانیر جزو اولین بخش هایی بود که به حوزه IoT توجه کرد.

* اولین پروژه همکاری IT و توانیر، کنتور هوشمند بود که نتایج خوبی در خصوص این همکاری وجود دارد. نتایج این همکاری در پیک بار تابستان ۹۸ با کمترین خاموشی، مشخص شد.

* حذف قبض کاغذی یکی دیگر از همکاری­های توانیر با کسب و کارهای جدید بود که از این ظرفیت­ها بیشتر استفاده خواهد شد.

*  توانیر برای پیک‌زایی مصرف برق از طریق اینترنت اشیا(IoT) بودجه اختصاص داده است.

* فراهم­سازی زیرساخت­ها با استفاده از ظرفیت­های داخلی برای پروژه کنتور هوشمند (بدون وابستگی به خارج از کشور) انجام شده است.

* فقط از ظرفیت تلفن همراه استفاده شده است و امید است بتوان از سایر ظرفیت­ها نیز در این خصوص استفاده کرد.

* ۴۰۰ هزار مشترک بزرگ مجهز به کنتور هوشمند شده اند که با این روش، ۵۰% بار را پایش و مدیریت می ‌شود.

* کمتر از ۱%  رشد مصرف پیک برق در سال ۹۸ وجود داشت(از مقدار ۲۲/۵ به کمتر از ۱ درصد رسیده است) که این دست‌آورد با استفاده از کنتور هوشمند امکان پذیر شد.

* ۵ میلیون مشترک غیر دیماندی به کنتور هوشمند متصل شده‌اند و کل مشترکین کشاورزی، تا سال آینده به کنتور هوشمند مجهز خواهند شد.

*  با استفاده از کنتور هوشمند، ۴ هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفته است.

* یکی از برنامه­های آینده، حذف قبض کاغذی است. یک سوم درآمد از پرداخت قبض‌های برق از طریق پرداخت‌های آنلاین است.

* در سیستم پرداخت آنلاین ایجاد شده از سوی توانیر، پایش آنلاین پرداخت‌ها وجود دارد.

* یکی از اهداف توانیر، کنترل بار سرمایشی مشتریان است. ۵۰% از بار در ساعات اوج مصرف به مصرف کنندگان خانگی هوشمند که به صورت فعال در برنامه‌های کنترل بار شرکت نکرده اند.

* توانیر به دنبال استفاده از روش های قانونی برای کاهش بار، به صورت اندازه گیری شده و اثبات شده است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند در این زمینه، پیشنهادات خود را ارائه نمایند. هدف از انجام این طرح، تنها کاهش مقدار بار در زمان پیک است.

* تابستان ۹۹ طرح افزایش مشارکت مشترکین خانگی و تجاری در مدیریت بار از سوی توانیر اجرا خواهد شد.

در ادامه این سمینار، آقای دکتر آقایی(استاد دانشگاه و نماینده شرکت توزیع برق استان فارس) به بیان نکاتی در خصوص “کنترل مستقیم بار مشتری با استفاده از اینترنت اشیا” پرداخت و عنوان کرد:

* سیستم های قدرت در حال تغییر و حرکت به سمت سیستم های غیرمتمرکز هستند.

* پیش بینی می شود در سال ۹۹ در حدود ۶ هزار مگاوات کمبود ظرفیت در زمان پیک وجود خواهد داشت که برای تأمین این مقدار، نیاز به ۹ میلیارد دلار می‌باشد.

* تشویق به کاهش مصرف در زمان پیک توسط مدل های یکپارچه پاسخگویی بار یکی از روش های کمبود ظرفیت است.