گزارش جدیدی از شرکت Arab Advisors منتشر شده است که در آن به تجزیه و تحلیل سرویس های دیجیتال ارائه شده توسط اپراتورها به کاربرانشان پرداخته شده است. این گزارش، کشورها را با شاخص دیجیتالی کردن عملیات­های مربوط به شبکه های تلفن همراه رتبه بندی می­کند. تا آوریل ۲۰۱۸، اپراتورهای Viva بحرین و DU به بالاترین میزان دیجیتالی کردن شاخص عملکرد تلفن همراه در میان ۴۲ اپراتور تلفن همراه که خدمات دیجیتالی ارائه داده اند رسیده اند. شرکت Arab Advisors به منظور ارزیابی کردن میزان دیجیتال سازی خدمات اپراتورهای تلفن همراه که به مشترکین ارائه می شود، دیجیتالی سازی شاخص های عملکرد تلفن همراه را ایجاد کرده اند. لازم به ذکر است که گزارش شرکت Arab Advisors ، ۵۲ اپراتور که خدمات تلفن همراه را در جهان عرب ارائه می دهند را تحت پوشش قرار داده است. شرکت Arab Advisors سرویس های دیجیتال شده را برای مشتریان به صورت سرویس هایی تعریف می­کند که در سمت اپراتور به کمترین تعامل انسانی نیاز است. درواقع منظور خدماتی است که مشترکان به صورت الکترونیکی به وسیله خودشان و از طریق هندست، لپ تاپ و تبلت و یا کامپیوترهای شخصی می­توانند انجام دهند. اخیرا یک گزارش در مورد بررسی شاخص های دیجیتالی سازی عملیات های مربوط به شبکه های تلفن همراه توسط شرکت Arab Advisors در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. در این گزارش ۲۴ ارائه مفصل از نتایج به دست آمده وجود داشت که در آن سرویس های دیجیتال و عمکرد ارائه شده توسط اپراتورها در منطقه MENA را تجزیه و تحلیل می کرد. دیجیتالی سازی شاخص های عملیاتی تلفن همراه به تعداد شاخص هایی که سرویس های دیجیتالی را منعکس می کند، وابسته است. شرکت Arab Advisors شاخص های دیجیتالی سازی عملیات مربوط به شبکه های تلفن همراه را با در نظر گرفتن چندین شاخص ارائه شده توسط هر اپراتور در هر یک از ۱۹ کشور منطقه MENA  محاسبه کردند. این شاخص ها را می توان به چهار زیر شاخص تقسیم کرد که شامل : شاخص پرداخت، شاخص سلف سرویس، شاخص های e-shops و شاخص برند دیجیتال می شوند. امروزه به دلیل مواجهه با فشارهای نظارتی و ساختاری Telecos ، سرمایه گذاران حوزه تلکام خواستار تحولات دیجیتالی اپراتورهای موبایل هستند. لازم به ذکر است که این به مفهوم سرویس ارزش افزوده نخواهد بود، بلکه یک استراتژی حیاتی برای رشد درآمد و حفظ مشتریان است. درواقع این گزارش به صورت علمی، دیجیتالی سازی شاخص های عملکرد مربوط به شبکه های تلفن همراه در جهان عرب را ایجاد و به تجزیه و تحلیل آن می پردازد. همچنین یکی از مهمترین گزارش های منتشر شده در حوزه مخابرات در جهان عرب است که توسط یک شرکت منتشر شده است. حکیم کانفانی، رئیس شرکت Arab Advisors ، اظهار داشت این گزارش به طور عینی پاسخی به این سوال می دهد: ” ما به عنوان یک اپراتور در فضای دیجیتال، در مقایسه با همتایانمان در کجا قرار داریم؟” درواقع نتایج حاکی از آن است که تحولات و دیجیتالی سازی به طور مستقیم هزینه ها را برای اپراتورها کاهش می دهد و جریان های جدید درآمدی را ایجاد می کند و همچنین باعث حفظ مشتری و وفاداری آن به اپراتورها و افزایش تجربه کاربر می شود.