توسعه ۵G در کشورهای مختلف طی ۵ سال اخیر با استفاده از باندهای فرکانسی مختلفی صورت گرفته است و در این بین باندهای میانی C-Band (3.3 تا ۳٫۸ گیگاهرتز) به عنوان محبوبترین گزینه شناخته شده‌اند. تا قبل از پیاده‌سازی رسمی ۵G، این باندها یا در اختیار کاربری‌های غیرموبایلی و غیرتلکام بوده‌اند یا گاها در قالب TD-LTE مورد بهره‌برداری بودند. بعد از استانداردسازی و توسعه ۵G، در برخی کشورها خیلی زود این باند در کنار دیگر باندها غالبا از روش مزایده در اختیار اپراتورهای موبایل قرار گرفت ولی در برخی دیگر به دلایل مختلفی واگذاری و اجرای مزایده همچنان صورت نگرفته است.

بنابر آخرین اخبار، لهستان مزایده این باند را برای چهار اپراتور موبایل Orange، T-Mobile، Play و Plus در هفته جاری (در یک فرآیند چندروزه) برگزار می‌کند. قرار بود این واگذاری در سال ۲۰۲۰ صورت بگیرد که به علت شیوع کرونا به تعویق افتاده بود. مجموعا چهار قطعه ۱۰۰ مگاهرتز در دسترس است و قیمت پایه برای هر ۱۰۰ مگاهرتز ۴۵۰ میلیون زلاتی معادل ۱۰۴ میلیون دلار تعیین شده است. پروانه‌های اعطایی نیز تا ۱۵ سال اعتبار خواهند داشت.

در آرژانتین نیز سرانجام فرآیند طولانی مدت طراحی و اجرای مزایده واگذاری در هفته آینده (۲۴ اکتبر) نهایی خواهد شد. رگولاتور آرژانتین (ENACOM) 3 قطعه ۱۰۰ مگاهرتزی ۳۳۰۰ تا ۳۶۰۰ را با قیمت پایه ۳۵۰ میلیون دلار برای هر ۱۰۰ مگاهرتز جهت واگذاری تعیین نموده است. سه اپراتور آرژانتین یعنی Claro، Movistar و Personal در این مزایده شرکت خواهند داشت.

یک نمونه چالشی نیز که در تابستان سال گذشته رخ داد، مربوط به مزایده ۵G در کشور گرجستان بود. در این مزایده قرار بود تکه باندهای مختلفی از باندهای ۷۰۰، ۸۰۰، ۱۸۰۰، ۲۶۰۰ و ۳۵۰۰ جهت توسعه شبکه‌های موبایل به ارزش ۱۴ میلیون لاری معادل ۵٫۲ میلیون دلار واگذار شود. دو اپراتور از سه اپراتور در گرجستان به علت اختلافات شدید با رگولاتوری در زمینه تعهدات گنجانده شده در پروانه اعطایی (در مورد عمده فروشی به MVNOها) و همچنین عدم توجه رگولاتوری به نظرات آنها، در مزایده شرکت نکردند و فقط اپراتور Cellfie Mobile چند تکه از باندهای مختلف (شامل ۵۰ مگاهرتز از باند ۳٫۵ گیگاهرتز) را با قیمت ۱٫۷ میلیون دلار به خود اختصاص داد.

منبع:

https://www.commsupdate.com/