در رابطه با تعریف و ماهیت هوش مصنوعی هنوز تعریف دقیقی که مورد توافق همه‌ی دانشمندان این علم باشد، ارائه نشده است، چرا که کلمه‌ی هوش تعریف دقیق و همه جانبه‌ای ندارد. اما در حالت کلی، می‌توان هوش مصنوعی را مهندسی و علمی در نظر گرفت که تلاش می‌کند ماشین را قادر به انجام بخشی یا تمام توانایی‌های انسان (تفکر، یادگیری، استنباط، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، حل مسئله و … ) سازد و یا حتی به توانایی‌هایی فراتر و عملکرد‌هایی بهتر از انسان در زمینه‌های مختلف برسد. آنچه که این توانایی‌ها را امکان پذیر می‌کند، مدل‌ها و الگوریتم‌های ریاضی هستند. البته این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که آلن تورینگ (پدر علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی) با به کارگیری قضیه ناتمامیت کورت گودل (ریاضی‌دان، فیلسوف و منطق‌دان بزرگ اتریشی) در نظریه محاسبات نشان داده است که یک کامپیوتر یا ربات هیچ گاه نخواهد توانست تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن است، انجام بدهد. بنابراین، این موضوع در فلسفه هوش مصنوعی مطرح می‌شود که راهی برای ایجاد یک هوش عمومی مصنوعی (مجهز به تمام توانایی‌های انسان) وجود ندارد؛ اما با این وجود، این موضوع را نیز باید در نظر بگیریم که توانایی‌های هوش مصنوعی مخصوصا در سال‌های اخیر به شدت در حال افزایش است و این توانایی‌ها را می‌توان در صنعت تلکام برای بهبود تکنولوژی‌های موجود و یا ایجاد تکنولوژی‌های جدید در این صنعت استفاده نمود.
در سال‌های اخیر، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین(زیرمجموعه‌ای از هوش مصنوعی) به طور گسترده در صنعت تلکام به کار گرفته شده است و شرکت‌های زیادی در این زمینه در حال سرمایه‌گذاری هستند. یکی از دلایل مهم این موضوع این است که شرکت‌های مخابراتی حجم عظیمی از داده‌های مختلف را در اختیار دارند که عبارتند از: داده مشتری، داده شبکه، داده مکانی و … . وجود داده یکی از موضوعات مهم و اساسی برای به‌کارگیری هوش مصنوعی است. همچنین، وجود حجم عظیمی از داده فرصت را برای به کارگیری یادگیری عمیق(زیرمجموعه‌ای از یادگیری ماشین) مهیا می‌کند؛ به طوریکه معمولا با استفاده از آن می‌توانیم به عملکردهای بهتری نسبت به سایر الگوریتم‌های یادگیری ماشین دست پیدا کنیم. بنابراین، صنعت تلکام پتانسیل بالقوّه‌ای و بالایی در بهره‌برداری از هوش مصنوعی در جهت اهداف خود دارد. در رابطه با بازار جهانی هوش مصنوعی در تلکام، پیش‌بینی می‌شود که ارزش آن تا سال ۲۰۲۹ به ۳۸/۳۶ میلیارد دلار برسد.
برای حل مسائل و پاسخ به نیازها در صنعت تلکام راه حل‌ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد. روش‌های سنتی معمولا زمان بر و در استخراج الگوهای پیچیده و بینش از داده محدود هستند. در سال های اخیر، مشکلات مربوط به استفاده از روش‌های هوش مصنوعی به طور قابل توجهی حل شده‌اند. بنابراین، همان طور که گفته شد، یکی از رویکردهایی که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، حل مسائل و نیازهای صنعت تلکام با استفاده از هوش مصنوعی است.
هدف اصلی شبکه‌های مخابراتی انتقال داده است و این شبکه‌ها برای تجزیه و تحلیل داده و استخراج بینش از داده طراحی نشده‌اند. هدف استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف از جمله صنعت تلکام، استخراج دانش و بینش از داده‌های خام برای حل مسائل، پاسخ‌گویی به نیازها، پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و … در کاربردهای مختلف است. بنابراین، شرکت‌های مخابراتی در حال استفاده و سرمایه‌گذاری در زمینه‌ی هوش مصنوعی هستند. شکل زیر بعضی از کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌ی مخابرات را نشان می‌دهد.

سید حسین حسینی فخر

منبع:

 

[۱] www.britannica.com/technology/artificial-intelligence

[۲] plato.stanford.edu/archives/win2018/entries/artificial-intelligence

[۳] bootcamp.uxdesign.cc/philosophy-of-artificial-intelligence

[۴] bigbangpage.com/science-content/کورت-گودل-اعجوبه-ی-منطق/

[۵]www.microsoft.com/en-us/industry/blog/telecommunications/2023/04/11/unlock-the-potential-of-ai-in-the-telecommunications-industry/

[۶]www.blueweaveconsulting.com/report/artificial-intelligence-in-telecommunication-market

[۷] techsee.me/blog/artificial-intelligence-in-telecommunications-industry/

[۸]resources.nvidia.com/en-us-ai-powered-telco-pathfactory-briefcase/ai-in-telecom

[۹]www.verizon.com/business/resources/articles/s/how-ai-improves-the-customer-experience

[۱۰] plato.stanford.edu/entries/goedel-incompleteness/

[۱۱] https://peivast.com/p/179105