اداره ملی اقیانوس و اتمسفر (NOAA) آمریکا هشدار داده‌است که طیف امواج بی‌سیم تخصیص داده شده به شبکه‌های نسل پنجم  می‌تواند با روند جمع‌آوری داده برای پیش‌بینی‌های آب و هوایی تداخل کرده و سبب اختلال در این سیستم شود.

در این خصوص ناسا و اداره ملی اقیانوس و اتمسفر (NOAA) اعلام خطر کرده و هشدارهایی مبنی بر مزایده طیف های فرکانسی ۵G اعلام کرده اند و معتقدند که استفاده از بعضی طیف های خاص می تواند سبب تداخل در جمع آوری داده های مورد استفاده در پیش بینی آب و هوا شود.

متخصصان حوزه پیش بینی آب و هوا معتقدند که امواج رادیویی نسل پنجم در باند ۲۴ GHz می تواند سبب کاهش  30 % ای دقت پیش بینی محل و شدت طوفان ها  شوند. باند مورد استفاده برای پیش بینی آب و هوا ۲۳٫۸GHz است که بسیار نزدیک به باند مذکور می باشد. همین امر سبب می شود تا افرادی که در مناطق پر خطر ساحلی زندگی می کنند حداقل دو یا سه روز دیرتر از وقوع طوفان مطلع شده و سبب کاهش دقت پیش بینی ها در مورد وقوع اتفاقات ناگوار جوی  شود. همین خطاهای موجود در پیش بینی می تواند به شدت جان و مردم را به خطر بیندازد.

با توجه به برگزاری مزایده باند ۲۴ GHz و اعلام برندگان این مزایده فعالان حوزه آب و هوا  نامه ای به FCC ارسال کرده و خواستار توقف استفاده از این باند تا یافتن راه حلی برای حل این مشکل تداخل شدند.

کاهش توان امواج رادیویی در باند ۲۴ GHz می تواند سبب کاهش این تداخل ها شود ولی متخصصان آب و هوا معتقدند که پروپوزال کنونی در مورد نحوه استفاده از این باند می تواند تا ۷۷% در روند داده های دریافتی از سنسورهای ماهواره ای اختلال ایجاد نماید.

علاوه بر باند فرکانسی ذکر شده ، FCC به دنبال ایجاد مزایده برای باندهای دیگر است که احتمالا مشکلات دیگری در روند پیش بینی آّب و هوا ایجاد می نماید. این باندهای جدید نزدیک به باندهای پیش بینی سایر اتفاقات جوی مانند برف و یخبندان هستند و لازم است قبل از ایجاد مزایده  FCC راه حلی برای مشکلات ذکر شده بیابد.

 

منبع