یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه برق قصد دارد آزمایش جدیدی را با یکی از برنامه‌های مبتنی بر اتریوم به نام iExec انجام دهد.

شرکت EDF، پنجمین شرکت بزرگ دنیا در صنعت برق که ارزش آن در بازار حدود ۳۳ میلیارد دلار است، به‌ تازگی نرم‌‌افزار شبیه‌ساز تصویری خود را با عنوان GPUSPH بر روی پلتفرم iExec که یک برنامه غیرمتمرکز بوده و بر روی شبکه اصلی اتریوم فعالیت می‌کند، راه‌اندازی کرده است. با این کار، شرکت EDF می‌تواند تفاوت فعالیت نرم‎افزار خود روی بلاکچین را با روش‌های پردازش سنتی بررسی کند.

این شبیه‌ساز به‌صورت خاص در زمینه‌ «هیدرودینامیک ذرات هموار» (Smoothed-particle hydrodynamics) کاربرد دارد و در مدل‌سازی سیالات استفاده می‌شود. ماهیت تخصصی این برنامه موجب نشده تا توجهات زیادی پیرامون این مسئله شکل نگیرد، چراکه ایده کلی آن و استفاده از بلاکچین برای بررسی و تحقیق در ارتباط با کارکرد چنین برنامه‌هایی می‌‌تواند مفید واقع شود. درواقع،EDF  در تلاش است تا بفهمد که آیا اتریوم برای این شبیه‌ساز که معمولا بر روی یک پردازنده‌ گرافیکی اجرا می‌شود، هیچ مزیتی به همراه دارد یا خیر؟

جیلز دلوز (Gilles Deleuze)، مهندس بلاکچین EDF در گفتگو با کوین دسک عنوان کرد: «در یک دید گسترده‌تر، توسعه براساس پردازش توزیع‌ شده در آینده به یک روند قابل‌ اتکا تبدیل خواهد شد و بلاکچین می‎تواند اهرمی مناسب برای تحقق این مسئله باشد. پس باید آن را بشناسیم.»

پلتفرم اتریوم iExec که بیش از یک دهه از کارهای پژوهشی آن می‎گذرد، از جمله قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌های فعال روی شبکه اتریوم است و از سال ۲۰۱۶ با محوریت پردازش ابری در بستر بلاکچین خدمات مختلفی را به کاربران ارائه می‌کند. از از آنجایی که دنیای پردازش ابری در حال حاضر تحت سلطه‌ی شرکت های بزرگی مانند آمازون است، iExec و نرم‌افزارهای مشابه در تلاش‌اند تا شکل غیرمتمرکزی از چنین پردازشی را بر روی شبکه اتریوم عرضه کنند.

جین چارلز کابلگون (Jean-Charles Cabelguen)، مدیر بخش نوآوری‌های iExec، در مصاحبه‌ای با کوین بیان کرد که استفاده از iExec در پروژه‌‌هایی نظیر GPUSPH با مزیت‎های بسیار زیادی همراه است که از جمله‌ی آنها عبارتند از: نظارت شفاف در بحث قدرت پردازش و افزایش انعطاف‎پذیری که از طریق اجرا بر روی شبکه‌های غیرمتمرکز به‌دست می‌آیند.

اما شاید یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شبکه اتریوم را بتوان مقیاس‌پذیری اندک آن، حداقل در حال حاضر، دانست. بااین‌حال، iExec ادعا می‌کند که بر این مشکل فائق آمده و این اطمینان برای کاربران وجود دارد که مقیاس‌پذیری به معضلی برای برنامه‌های غیرمتمرکز آنها تبدیل نمی‌شود.

کابلگون دراین‌باره می‌افزاید: «پردازش‌های سنگین به‌صورت برون زنجیره‎ای (off-chain) صورت می‌گیرند و باعث اختلال در کارکرد طبیعی اتریوم نمی‌شوند. از جهت دیگر، بلاکچین به‌منظور دست‌یابی به اجماع برای وارد بودن یا نبودن نتایج پردازش استفاده می‌شود. یک هش از این نتیجه بر روی بلاکچین ذخیره خواهد شد.»

به عقیده EDF، فناوری بلاکچین ارزش بررسی کردن را دارد. دلوز از برنامه‌های EDF برای اجرای آزمایش‌های دیگر روی iExec در آینده‌ای نزدیک نیز پرده برداشت:

«برنامه ما ادامه‌ فعالیت با سایر کدهای متن باز است که برای انواع متعددی از  workerpool مورد نیاز می باشند.»

 

منبع