کاهش درآمد سرویس پیامک و Voice اپراتورها و حرکت مشترکان به سمت سرویس پیامک و Voice،OTT ها در طول یک سال حدود ۱۰۴ میلیارد دلار کاهش درآمد یا به عبارتی خسارت مالی برای اپراتورهای موبایل جهان به وجود آورده است که این رقم معادل ۱۲ درصد درآمدهای سرویس اپراتورها است. اپراتور ترکسل در ترکیه نیز از این روند مستثنی نیست و مدیران این اپراتور حضور OTT­ها را یک تهدید جدی برای خود در نظر گرفته و به سمت توسعه زیست بودم دیجیتالی و اپلیکیشن های OTT و سرویس های ویژه این بخش حرکت کرده است.

اپراتور ترکسل با راه اندازی سرویس­های پیامک دیجیتال و موسیقی و TV و سرویس های محتوا و ابری توانست مستقیما با OTTها رقابت کند. این اپراتور خودش سازنده اپلیکیشن های دیجیتال برای سرویس هایی است که به بیرون ارائه می کند. در حالیکه برای ارائه سرویس های بیشتر پلتفرم بازی را برای شرکای خود تشکیل داد تا با استفاده از Open API به این پلتفرم متصل شوند و سرویس های خود را ارائه کنند. با دیجیتال سازی این اپراتور میزان درآمد سالانه اش از داده و سرویس های دیجیتال، ۵٫۱ درصد  افزایش داشته است. این اپراتور توانست ۱٫۵ میلیون مشتری جدید برای سرویس هایش پیدا کند و نرخ ریزش مشتری این اپراتور تا حد زیادی کاهش یافت، همچنین این اپراتور در مجموع ۲۳ درصد رشد درآمد سالانه داشته است.

 

 

اپراتور هلندی VEON نیز رویکرد رقابت با OTTها را در پیش گرفت و یک پلتفرم دیجیتال را ایجاد کرد به طوریکه همکاری هایی را با شرکای جدید شروع کرد و سرویس هایی مانند تاکسی و خرید آنلاین را با استفاده از Open API به مجموعه سرویس هایش اضافه کرد در واقع این اپراتور برای ارائه سرویس های بیشتر به مشتریان خود، به یک بخش تجمیع کننده سرویس های شرکا تبدیل شده است. در این خصوص این اپراتور یک اپلیکیشن دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کرده و سرویس های مد نظر خود را اعم از Voice و پیام دیجیتال و موسیقی و سایر محتوا و همچنین سرویس­های تاکسی و خرید آنلاین را دریافت کنند. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن رایگان است و کاربران برای استفاده از این سرویس ها هزینه داده ای پرداخت نمی کنند. این اپلیکیشن تا کنون در ۵ بازار راه اندازی شده است، مثلا در پاکستان این اپلیکیشن در اکتبر ۲۰۱۷ راه اندازی شد و طی ۱۱ روز با یک آمار خیره کننده توانست از فیس بوک پیشی بگیرد همچنین این اپلیکیشن از تاریخ ۱۱ اکتبر تا ۱۳ نوامبر حدود ۱٫۵ بار دانلود شد.

 

این دو اپراتور با در نظر گرفتن رویکرد ایجاد کسب و کار تحت پلتفرم و با به کارگیری کارکردهای Open API توانسته اند جایگاه خود را به عنوان اپراتورهای پیشگام در حوزه کسب و کار دیجیتال تثبیت کنند و باعث درآمدزایی بیشتر و اعتبار بیشتر برند تجاری این اپراتورها و بهبود تجربه مشتری شده است.

 

منبع