یکی از کاربردهای پهپادها که در سال­های اخیر مورد توجه قرار گرفته است، استفاده برای نجات جان انسان­ها با شعار تکنولوژی در اختیار سلامت در بلایای طبیعی همچون زلزله یا سیل است. بعد از وقوع زلزله گاها چنین پیش می­آید که افرادی زنده در زیرآوار گیر کرده و هرلحظه امکان از دست دادن جان خود را دارد. این مسئله زمانی مورد بررسی قرار می­گیرد که امکان اینکه آن افراد تلفن همراهی با خود داشته باشند و درصدد ارتباط با محیط بیرون باشند، در چنین شرایطی اکثرا بدلیل ترافیک زیاد دسترسی به شبکه برای افراد مخصوصا آن­هایی که زیرآوار مانده­اند بسیار سخت می­گردد. طراحی پهپادهایی که امکان دسترسی به شبکه به عنوان نقطه دسترسی موقت را در چنین شرایطی ممکن می­سازد از پروژه­های مهم چندین سال اخیر به حساب می­آیند. همچنن از این شبکه می­توان برای یافتن تلفن­های همراه متصل به شبکه زیر آوار و تعداد آن­ها نیز استفاده کرد که مکان افراد احتمالا زنده زیر آوار را مشخص می­کند.

شرکت نوکیا که پیش­تر فعالیت خود را متمرکز حوزه مخابرات کرده بود، از سال ۲۰۱۶ شروع به فعالیت در حوزه پهبادهای امداد و نجات کرده است. این پروژه که با عنوان NSL[1] معرفی گشته، هدف این شرکت را از بهبود زندگی به نجات زندگی تغییر داده است. یکی از مهمترنی فعالیت های میدانی صورت گرفته توسط این شرکت نوکیا در مانور آتش نشانی در کارخانه تخمیرکاغذ Stora Enso در شهر کتکا[۲] فنلاند صورت گرفته است. در مانور انجام شده در کشور فنلاند، فاز اول ماموریت یافتن مکان افراد گیرافتاده در دریا توسط فیلم­برداری زنده از دریا و کمک به آن­ها تا رسیدن کمک برای نجات است. این ماموریت توسط دو پهپاد که یکی با عنوان پهپاد بلندگو برای اطلاع دادن به افراد که کمک درراه است و پهپاد دیگری برای تحویل اولین بسته کمک انجام می­شود. بعد از مشخص شدن محل دقیق گم­شدگان، کمک­رسانی اصلی توسط تیم نجات انجام می­شود. فاز دوم ماموریت مربوط به گشت بالای کارخانه توسط پهپاد و یافتن محل نشت مواد شیمیایی و اطلاع به مامورین جهت رسیدگی به خطای رخ داده، است.

پروژه تعریف­شده توسط شرکت نوکیا که در کشور فنلاند نیز به صورت مانور مورد تست قرارگرفت، بدلیل نتیجه مطلوب تست­ها توسط چند نهاد از کشورهای مختلف از جمله صلیب سرخ فیلیپین مورد توجه قرار گرفته که پروژه­هایی همچون شبکه­ LTE قابل­حمل[۳]، هوش مصنوعی[۴] و ابزارهای آنالیز توسط نوکیا برای عملیات امداد و نجات انجام بپذیرد. در پروژه امداد و نجات فیلیپین علاوه بر نوکیا، اپراتور مخابرت هوشمند موبایل فیلیپین و سرمایه نوآوری امداد و نجات GSMA نیز دخیل هستند. همکاری مابین شکت نوکیا و صلیب­سرخ موجب استفاده از تکنولوژی برای افزایش توانایی و مکانیزم برای رسیدن به یک هدف مشترک که امداد و نجات قدرتمندتر، کاهش ریسک و نجات زندگی بیشتری می­شود.

سیستم طراحی­شده NSL نوکیا شامل پهپاد، مرکز نجات قابل­حمل، شبکه پهن باند سیار خصوصی و کاربردهایی همچون پخش ویدئو ارسالی از پهپادها، نقشه برداری و آنالیز را دارا می­باشد که برای عملیات امداد و نجات ابزار بسیار قدرتمندی حساب می­گردد. پهپادها مجهز به دوربین و بلندگو هستند که اطلاعات از مکان­های آسیب­دیده را بصورت برخط به مرکز کنترل ارسال می­نماید. علاوه برآن این امکان را به امدادرسان­ها می­دهد که کمک­های اولیه تا رسیدن کمک به مجروحان را به دست آن­ها می­رساند. به گفته دبیر اجرایی صلیب­سرخ فیلیپین، راه حل پهپادها و شبکه برای جمع­کردن اطلاعات دقیق و به­روز از وضعیت زندگی در شرایط بحرانی به کمک آمده و باعث می­شود عملیات امدادرسانی به سهولت انجام بپذیرد.

[۱] Nokia Saving Lives

[۲] Kotka

[۳] Portable LTE Network

[۴] Artificial Intelligence AI