سازمان تنظیم‌کننده ارتباطات ملی انگلستان OFCOM، مبلغ ۷۰۰۰۰۰پوند (۹۱۲۰۰۰ دلار) بودجه برای بررسی راه‌حل‌های بلاک‌چینی برای مدیریت خطوط تلفن ثابت، دریافت کرده است. این کمک مالی توسط وزارت بازرگانی، انرژی و استراتژی صنعتی اعطا شده است.

Ofcom، سازمان تنظیم‌کننده مقررات رسانه‌ای انگلستان است که بر فعالیت‌های ایستگاه‌های رادیویی، تلویزیونی، خطوط ثابت دوربرد تلفنی و موبایل و بر امواج رادیویی دستگاه‌های بی‌سیم نظارت می‌کند.

اطلاعیه Ofcom مبنی بر این است که تا آوریل ۲۰۲۰، از تمامی فعالان صنعتی دعوت خواهد شد تا ” ترابردپذیری و مدیریت میلیون‌ها شماره تلفن را با استفاده از فناوری بلاک‌چین مورد آزمایش قرار بدهند.”

ترابردپذیری شماره تلفن همراه فرآیندی است که مشترک تلفن همراه می‌تواند با حفظ شماره تلفن همراه خود از یک خدمات دهنده تلفن همراه به خدمات دهنده دیگر تلفن همراه کوچ کند.

فناوری بلاک‌چین امکان انجام معاملات معتبر را فراهم می آورد تا ” چرخه حیات یک شماره تلفن را مدیریت کند که از تبدیل داده‌ها برای مسیریابی و مالکیت تماس پشتیبانی می‌کند.”

بلاک‌چین با شماره‌های تلفن همانند دارایی‌های دیجیتالی برخورد می‌کند تا مدیریت شماره‌های تلفن خطوط ثابت را بهبود بخشد.

Mansoor Hanif ، مدیر عامل شرکت Ofcom، در مورد پروژه جدید گفت: ” ما در حال همکاری با صنعت هستیم تا بررسی کنیم که چگونه بلاک‌چین می‌تواند امکانی را فراهم آورد که مشتریان خطوط ثابت بتوانند بدون تغییر شماره خود، به راحتی و سریع ارائه‌دهندگان خدمات خود را تغییر دهند و همچنین تماس‌های مزاحم آن‌ها کاهش یابد. ما تحقیقات خود را در زمینه‌های دیگر نیز گسترش می‌دهیم که بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند بلاک‌چین می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان استفاده شود. ”

حدود یک میلیارد شماره تلفن خط ثابت در انگلیس موجود است که برخی از آن‌ها در حال حاضر استفاده می‌شوند و برخی دیگر برای استفاده آینده رزرو شده‌اند. مجموعه‌ای از شماره تلفن‌ها در بلوک‌هایی در بلاک‌چین به اپراتورهای مخابراتی ارائه می‌شوند که بعدا آن‌ها را به مشترکان دیگر تحویل می‌دهند ( آنها را از یک تلفن و / یا مصرف کننده به دیگری انتقال می‌دهند).

پیش بینی شده است که بلاک‌چین هزینه‌های تنظیم مقررات و کسب و کار را کاهش می‌دهد، چابکی صنعت و تجربه مشتری را در هنگام تغییر سرویس دهندگان مخابراتی افزایش می‌دهد و مدیریت و جلوگیری از تقلب تلفنی موثرتری را ارائه می‌دهد.

رگولاتور قادر به ایجاد یک پایگاه داده از شماره تلفن‌ها خواهد بود که تلاش‌های قبلی در این حوزه به دلیل هزینه و دشواری گرد هم آوری چند نهاد رقابتی شکست خورده بود. وجود پایگاه‌های داده‌ای از شماره‌ها در بلاک‌چین، شفافیت را بین کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات مخابراتی ایجاد خواهد کرد.

صنعت مخابرات یکی از بزرگ‌ترین بازارهایی هست که در سال‌هالی آتی تحولات متنوعی را در نوآوری‌های بلاک‌چینی خواهد دید. اپراتورهای شبکه تلفن همراه  (MNO) از ناکارایی‌های عمده در سیستم های صدور صورتحساب، پرداخت و اشتراک رنج می‌برند که می تواند به طور کامل با فناوری بلاک‌چین اصلاح و بهینه سازی شود.

گزارش GSMA حاکی از این است که MNO ها بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰،  ۰٫۵ تریلیون دلار برای تلفن همراه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، که در صورتی که تلاش‌های اولیه موفقیت‌آمیز باشد صنعت مخابراتی را برای پذیرش بلاک‌چین در مقیاس وسیع آماده می‌کند.

 

منبع:

www.ccn.com/uk-telecom-regulator-receives-700000-blockchain-grant-for-managing-phone-numbers