یکی از اقدامات انجام شده به همت وزارت ارتباطات در راستای تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، جشنواره کودک آنلاین می‌باشد. به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال و به نقل از وبسایت جشنواره، استقبال روز‏افزون کودکان و نوجوانان از محتوای ویدیویی موجود بر بسترهای متنوع فضای مجازی از یک سو و مشاهده‏ فقر جدی در حوزه‏ تولید، ترویج و گسترش محتوای مطلوب و با کیفیت در این حوزه از سوی دیگر، اقدام هوشمندانه برای تهیه محتوای مناسب ویژه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را بیش از پیش ضروری می‌سازد تا نگرانی‌‏های والدین و دغدغه‏‌مندان حوزه متنوع فضای مجازی از آسیب‌های استفاده از این فضا برای کودکان و نوجوانان را کاهش دهد. تنها راه نیل به این هدف نیز، چیزی جز ایجاد مشوق برای همگام‏‌سازی استانداردهای تولید ملی متناسب با سلیقه و گرایش کودکان و نوجوانان امروز نیست.

ضعف محتوای لازم در فضای مجازی و در حوزه کودک و نوجوان، باعث شد که توجه ویژه‌ای به جشنواره کودک‌آنلاین شود. فرزاد فربد(مدیر انتشارات پریان ) با اشاره به اهمیت چگونگی تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان، گفت: مسائل مربوط به نوجوان اغلب مسائلی است که در ایران به لحاظ شرعی و عرفی و قانونی نمی‌شود به آن پرداخت و حتی اگر هم بشود پرداخت بسیاری از قسمت‌های جذاب یک کتاب حذف می‌شود.  امروز برای نوجوانان آثار تالیفی پرفروشی وجود ندارد، چرا که بیش از هر چیز فاصله زیادی بین نویسندگان ایرانی و خارجی به لحاظ محتوایی و سواد وجود دارد و این مطلب با مقایسه ساده‌ای میان کتاب‌های ایران و کتاب‌های پرفروش خارجی می‌توان متوجه شد.

علی درخشی(عضو هیئت انتخاب جشنواره و کارگردان دیرین دیرین)، با اشاره به این نکته که شبکه‌های اجتماعی نباید به حال خودشان رها شوند، گفت: این شبکه‌ها بستر خوبی برای برقراری ارتباط بین افراد به‌شمار می‌روند. اما در عین حال تفاوت زیادی هم با تلویزیون و دیگر رسانه‌های سنتی دارند که از قبل می‌شناختیم.  وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد افراد و به‌ویژه هنرمندان ما قابلیت شبکه‌های اجتماعی را نشناخته‌اند، ادامه داد: ایران کمی شرایطش با کشورهای دیگر دنیا تفاوت دارد. در دنیا تلویزیون‌های خصوصی، خریدار آثار هنری خواهند بود، اما در ایران تلویزیون غالباً نه تنها حامی انیمیشن نیست بلکه که سد راه انیمیشن هم می‌شود.

جشنواره کودک آنلاین رویداد‏ی است برای یافتن، گسترش و منتورینگ ایده‌‏هایی در حوزه‏ تولید محتوای تصویری (فیچر فیلم، سریال، مجموعه‏های آموزشی و فیلم کوتاه)، با تمرکز بر پتانسیل های کارآفرینی و توجه ویژه به استقبال کودکان و نوجوانان از این آثار. این جشنواره در سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.