شبکه‌های سلولی موبایل را می‌توان به دو شکل عمومی یا خصوصی پیاده‌سازی کرد. شبکه‌های خصوصی معمولا در بردهای کوتاه‌تر و به دلایل خاصی پیاده‌سازی می‌شوند. از دلایل استفاده از این شبکه‌ها در صنایع مختلف می‌توان به نیازمندی‌های تحول دیجیتال در صنایع، امکان مدیریت شبکه توسط خود مشتری، امکان استفاده از فرکانس‌های مختلف مجوزدار و بدون مجوز و تضمین شاخص‌های امنیتی و شاخص‌های کیفیت سرویس در بالاترین سطوح اشاره کرد. حتی در برخی از صنایع با همکاری وندورها و بدون حضور اپراتورها این شبکه‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند. ارائه بسترهای مناسب خدمات حیاتی IoT به وسیله ۵G یکی از کاربردهای اصلی شبکه‌های خصوصی است.

رگولاتوری فدرال در آلمان یا BNetzA (Bundesnetzagentur) که وظیفه مقررات‌گذاری برای حوزه‌های برق، گاز، مخابرات، پست و راه آهن را دارد، در آخرین گزارش خود، اطلاعاتی از ۱۲۳ مجوزی را که برای ایجاد شبکه‌های خصوصی ۴G و ۵G به صورت محلی در سراسر آلمان صادر کرده، منتشر نموده است. در اطلاعات منتشره از سوی رگولاتوری اعلام شده باند فرکانسی ۵G در بازه ۳۷۰۰-۳۸۰۰ مگاهرتز ذیل این مجوزها مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. نام دریافت‌کنندگان پروانه‌ها نیز ارائه شده اما جزییات تخصیص فرکانس‌ها (اندازه تکه باندها و محل آنها) به دلایل حقوقی و تجاری منتشر نمی‌شود.

در بین دریافت‌کنندگان، شرکت‌ها و نهادهای مختلفی حضور دارند. کارخانه‌های خودروسازی Audi، BMW، Daimler، Mercedes-Benz و Porsche از متقاضیان اصلی باندهای فرکانسی ۵G بوده‌اند. در این بین بازیگران حوزه تلکام نیز بهره‌برداری‌های محلی را از قبل هدف‌گذاری کرده بودند و فرکانس مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند، شرکت‌هایی همچون LS Telcom، NTT Data، Telefonica، Deutsche Telekom، Verizon Germany و Huawei Technologies. تعداد زیادی از پروانه‌ها نیز متعلق به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی سراسر آلمان است. نام فرودگاه‌ها و مراکز نمایشگاهی نیز در بین دریافت‌کنندگان متعدد این پروانه‌ها دیده می‌شود.

محمد باباگل زاده

www.capacitymedia.com