کمپانی‌های اریکسون و ولوو دو غول بزرگ صنعتی سوئد در حوزه‌های مخابرات و خودروسازی، اولین آزمایش دست به دست شدن (handover) خودروهای متصل به ۵G را در دو شبکه مجزا پیاده‌سازی کردند. این رویداد که در پیست آزمایشی AstaZero در سوئد صورت گرفت به عنوان بخشی از پروژه ۵GCroCo است که بودجه آن مستقیم از طرف اتحادیه اروپا تامین شده است.

محور اصلی پروژه ۵GCroCo آماده‌سازی زیرساخت‌های فنی برای برای انجام آزمایش عبور خودروهای متصل به شبکه ۵G در امتداد یک مسیر بین شهرهای Metz در فرانسه، Merzig در آلمان و همچنین لوکزامبورگ است. ذکر این نکته قابل توجه است که خودروهای هوشمند مانند یک واحد منفرد عمل کنند، بلکه تحت این پروژه قرار است که خودروهای متصل تحت یک اکوسیستم تعاونی موسوم به تحرک خودکار، متصل و همکارانه (Cooperative, Connected & Automated Mobility)، با به اشتراک گذاری بلادرنگ داده‌های حمل و نقل با یکدیگر مانند خوشه‌های هوشمند عمل کنند.

در همین راستا مایکل پریتز از شرکت اریکسون اضافه کرده‌است: “به اشتراک گذاشتن بلادرنگ نقشه ترافیکی و جغرافیایی با اطلاعات به روز شده با سایر اتومبیل‌ها یک کار حساس به تأخیر است و نیاز به عملکرد و کارایی و ضریب اطمینان بالا در تمام شبکه‎‌هایی دارد که خودروها در مسیر خود از آن‌ها عبور می‌کنند.”

در آزمایش صورت گرفته توسط اریکسون و ولوو از اتصال بر مبنای شبکه ۵G برای به روزرسانی نقشه‌ها و اشتراک اطلاعات آن‌ها به صورت بلادرنگ استفاده شده است تا یک قدم به سوی پیاده‌سازی سامانه‌های خودروهای خودران در آینده حرکت کنند.

حسین صفی

www.commsupdate.com