یکی از مهمترین گام‌های توسعه ۵G در هرکشور تخصیص طیف‌های فرکانسی ۵G است. باندهای اصلی ۵G در سه دسته باند پایین، باند میانی و باند بالا قراردارند. با اختصاص یافتن طیف‌های فرکانسی ۵G و علی الخصوص طیف‌های باند میانی شامل فرکانس‌های ۲۳۰۰، ۲۶۰۰، ۳۳۰۰-۳۸۰۰، ۳۸۰۰-۴۲۰۰ و ۴۴۰۰-۴۹۰۰ مگاهرتز روند توسعه ۵G تسریع می‌یابد. در این راستا NKOM ،سازمان رگولاتوری نروژ، نتایج پایان حراج طیف فرکانسی ۵G در محدوده MHZ ۳۶۰۰ و MHZ ۲۶۰۰ را که در ابتدای این هفته آغاز شده بود، اعلام کرد.

در این حراج هر سه اپراتور شبکه تلفن همراه نروژ (شاملTelenor ، Telia Norge و ice که به ترتیب دارای ۴۹٫۵%، ۳۹٫۲% و ۱۱٫۳% سهم بازار هستند) و Altibox ،ارائه دهنده پهن‌باند ثابت مبتنی بر فیبر، طیف دریافت کردند. با اتمام فرایند فروش، مجموع پیشنهادات دریافت شده در کل به ۳٫۸۹ میلیارد NOK رسید.

نتایج این مزایده به صورت زیر اعلام شده است:

در این راستا Telenor با ارائه پیشنهاد به ارزش ۱٫۴۲۰ میلیارد NOK بیشترین پرداخت را انجام داد.

MHz ۴۰ × ۲ در باند MHZ 2600 : 416 میلیون NOK

MHz 120 در باند MHZ 3600 : 1میلیارد NOK

قیمت نهایی پرداخت برای طیف‌های فرکانسی مذکور پس از پذیرش تعهد داوطلبانه برای ارائه ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه سرعت downlink در مناطق روستایی: ۱٫۲۲۳ میلیارد NOK

Telia Norge مبلغ ۱٫۰۷۰ میلیارد NOK را برای پیشنهادات خود ارائه داد.

MHz 30 × ۲ در باند MHZ 2600 : 289 میلیون  NOK

MHZ ۱۰۰در باند MHZ ۳۶۰۰: ۷۸۱ میلیون NOK

هزینه نهایی پرداخت پس از پذیرش تعهد پوشش داوطلبانه: ۹۱۰ میلیون NOK

Altibox  نیز ۸۳۴ میلیون NOK برای طیف‌های مورد نظر پیشنهاد داد.

یک بلوک MHZ50 از طیف TDD در باند MHZ 2600: 53 میلیون NOK

MHZ100 در باند MHZ 3600 : 781 میلیون NOK

قیمت نهایی پرداخت پس از دریافت تخفیف: در مجموع ۷۲۴ میلیون NOK

 ice تنها اپراتوری بود که تعهد پوشش را به عهده نگرفت و موافقت کرد ۵۵۴ میلیون NOK برای یک بلوک ۸۰ مگاهرتز در باند ۳٫۶ گیگاهرتز بپردازد.   

بدین ترتیب بر اساس ارزش واحد پول تا روز ۱۱ مهر ۱۴۰۰، مجموع پیشنهادات به حدود ۱ تریلیون و ۷۱۰ میلیارد تومان و همچنین حدود ۴۰۶ میلیون دلار رسیده است. 

تصاویر زیر جایگاه دقیق طیف اختصاص یافته شده بر اساس نتایج مذکور را نشان می‌دهد.


شکل ۱نتایج نهایی مزایده باند ۲۶۰۰ مگاهرتز در نروژ

شکل ۲ نتایج نهایی مزایده باند ۳۵۰۰ مگاهرتز در نروژ

به گفته Nkom ، برندگان چندین گزینه برای پرداخت امتیازات ۲۰ ساله جدید خود دارند، از جمله انتخاب پرداخت برای فرکانس‌های جدید خود به صورت بدون بهره در یک دوره پنج ساله، یا پرداخت در یک دوره طولانی‌تر ۲۰ ساله با ۶ درصد سود.

در کشور ما نیز اقدامات برای مزایده‌ی طیف فرکانسی در محدوده‌ی ۳۴۰۰-۳۸۰۰ مگاهرتز جهت ارائه خدمات ۵G درحال انجام است و تا بدین لحظه مزایده این طیف ۵G انجام نشده است.

فاطمه بختیاری