در طی کنفرانس جیتکس ۲۰۲۱ فروشنده  تجهیزات اریکسون در خصوص عزم خود برای توسعه ابزارهای تجاری جدید برای پشتیبانی از ورود تکنولوژی‌های اینترنت اشیاء، ۵G و هوش مصنوعی مطالبی را مطرح کرد. اریکسون در خصوص اهمیت شبکه که هسته اصلی شکل گیری کسب و کار است، عنوان کرده است که به موضع برش شبکه و ارائه سرویس end-to-end توجه ویژه ای داشته است. از آنجا که تکنیک‌های برش شبکه و شبکه‌های مستقل و خصوصی امکان فرصت‌های تجاری جدید را فراهم می‌کند، همواره این فروشنده سوئدی تلاش کرده است تا به شرکای خود کمک کند تا از برش شبکه برای رشد و تحول کسب و کار خود استفاده کنند.  به عنوان مثال با استفاده از این امکاناتی که در شبکه ارتباطی ایجاد شده است، در زمینه سرویس سرگرمی‌های ورزشی امکان انتقال و استریم ویدئو از یک مسابقه زنده را با بالاترین سطح کیفیت و بدون تاخیر فراهم می‌شود. یکی از صنایعی که می‌تواند بیشترین بهره را از برش شبکه ببرد، حوزه نفت و گاز است. به عنوان مثال سرویس نظارت تصویری با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کارایی عملیاتی سایت‌های نفت و گاز و همچنین سلامت و ایمنی کارگران را بهبود بخشیده است.

شبکه‌های با پهنای باند بالا و تاخیر کم نیز امکان تشخیص نشت گاز و اندازه گیری میزان خوردگی لوله‌ها و تجهیزات را فراهم کرده و در نتیجه از خاموش شدن برنامه‌ریزی نشده دستگاه‌ها جلوگیری می‌کند.

اریکسون بزرگترین فرصت‌های ۵G را در منطقه MENA در آینده فضاهای محیط‌های کار می‌داند.

فناوری هایی مانند واقعیت توسعه یافته (XR)، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت ترکیبی (MR) که توسط ۵G فعال شده است، این امکان را برای کارمندان یک سازمان و شرکت فراهم می‌کند تا به صورت چهره به چهره چت کنند و فضای فیزیکی دفاتر کار خود را بدون حضور در محل کار و از راه دور حس کنند. ۵G به فرایند کاری در کارخانه‌ها هم بسیار کمک می‌کند.

با استفاده از فناوری‌های دیجیتالی که با کمک ۵G فعال می‌شوند، مانند واقعیت افزوده (AR) عیب یابی مجازی را امکان پذیر می‌کند که در کاهش هزینه خرابی‌ها، تهیه مواد اولیه اضافی، کاهش تعداد نیروی کار و کاهش زمان توقف تولید، موثر خواهد بود.

لازم به ذکر است بازار گیم‌های الکترونیکی در منطقه MENA یک بازار بلقوه است. همراه با فناوری‌های محاسبات پیشرفته و ۵G خدمات بازی ابری را در تلفن‌های هوشمند با کیفیت تجربه (QoE) در سطح رایانه یا کنسول ایجاد می‌کند.

منطقه MENA سریعترین بازاری است که در گیم‌های سطح بالا مبتنی بر ۵G پیشرفت خواهد کرد. انتظار می‌رود E-Sportهای جهانی به عنوان یک بازیگر اصلی در میزبانی گیم‌های الکترونیکی این گیم‌های مبتنی بر شبکه ابری ۵G را معرفی کند و اهمیت آن در بین علاقمندان این حوزه بیشتر حس شود.

سیده مهتاب موسوی‌پور