نوکیا توسط Net4Mobility برای راه‌اندازی خدمات ۵G تجاری در سوئد انتخاب شده است. این وندور قرار است طی یک قرارداد ۵ ساله تجهیزات خود را برای پشتیبانی از خدمات ۵G تجاری در مناطق “قابل توجه” سوئد مستقر کند و از مجموعه خدمات AirScale خود برای ارائه ۵G به مشاغل و مشتریان استفاده خواهد کرد تا طیف وسیعی از کاربردهای جدید را در حوزه‌های صنعت ۴٫۰، سرگرمی، بازی ابری، حمل و نقل، آموزش و سلامت امکان‌پذیر کند.

جایگزینی وندور انتخابی برای پیاده سازی ۵G

هدف این است که عملکرد ۴G را افزایش دهیم و در عین حال ظرفیت را با سرویس های ۵G که در بیشتر سایت‌های مناطق مجاز ارائه می‌شوند، افزایش دهیم. Net4Mobility همچنین از باند طیف ۳٫۵ گیگاهرتز برای پوشش متراکم شهری استفاده می‌کند و انتظار می رود که هر ساله تعداد قابل توجهی سایت جدید اضافه شود.

Net4Mobility در حال جایگزینی برای تجهیزات Huawei است که شبکه ۴G را برای آن فراهم کرده است. این جایگزینی پس از اینکه رگولاتوری سوئدی، PTS، تصمیم گرفت که وندورهای چینی از تهیه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی سوئد به دلایل امنیتی ممنوع شوند، صورت گرفت و این شرکت وندورهای خود را به اریکسون و نوکیا تغییر داده است.

نوکیا وندور انتخابی برای پیاده‌سازی RAN و CORE 5G

Net4Mobility، سرمایه‌گذاری مشترک بین اپراتورهای تلفن همراه سوئدی Tele2 و Telenorاست که در سال ۲۰۰۹ برای پشتیبانی از اجرای شبکه‌های ۲G و ۴G تشکیل شده است، دارای بزرگترین شبکه RAN سوئد است و حدود ۶۰٪ از ترافیک شبکه کشور را حمل می‌کند. شبکه ۴G آن ۹۰٪ کشور و ۹۹٫۹٪ جمعیت را تحت پوشش قرار داده است.

نوکیا قبلاً توسط Tele2 و Telenor برای اجرای فناوری cloud core network انتخاب شده بود.

نوکیا علاوه بر راه‌حل‌های AirScale Base Stations و AirScale massive MIMO Adaptive Antenna، خدمات حرفه‌ای از جمله خدمات یکپارچه‌سازی ، پیاده‌سازی و بهینه‌سازی شبکه و پشتیبانی فنی برای عملیات و نگهداری را به Net4Mobility ارائه خواهد داد.

۵G در سراسر کشور

Jonas Edén ، CTO در اپراتور Telenor سوئد، گفت: “ما همچنان تلاش می‌کنیم پیشنهاد ۵G خود را به مشترکانمان در سوئد گسترش می‌دهیم. ۵G از هم اکنون در بزرگترین شهرهای ما موجود است و ما قصد داریم ۹۹٫۹٪ از جمعیت سوئد را تا پایان سال ۲۰۲۳ تحت پوشش شبکه ۵G خود قرار دهیم”.

Yogesh Malik ، CTIO در اپراتور Tele2 سوئد، اظهار داشت: “من بسیار خوشحالم که اکنون می‌‌توانیم عرضه گسترده ۵G را در سوئد آغاز کنیم. شبکه نسل جدید به معنای پیشرفت قابل توجه مصرف‌کنندگان است و نوآوری، اتوماسیون و کارایی بالاتر را برای شرکت‌ها فراهم خواهد کرد”.

Tommi Uitto ، رئیس شبکه های تلفن همراه در نوکیا، گفت: “این قرارداد نشان دهنده حرکت مستمر نوکیا برای ارائه Radio و ۵G در سراسر اسکاندیناوی و منطقه بالتیک است.”

فاطمه بختیاری