به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص بحران کم آبی در آفریقا، هر هفته در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، ۳۰۰۰۰(سی هزار) نفر به دلیل آشامیدن آب آلوده،می‌میرند. با وجود آنکه در این منطقه، هزینه‌ای میلیاردی جهت نصب و راه‌اندازی سیستم آبرسانی انجام شده است، اما ۴۰ درصد از آنها در طی دو سال با شکست مواجه شده‌اند.

در این منطقه، چند ساعت در طول روز آب آشامیدنی برای ساکنین موجود است که با صف‌های طولانی برای دریافت آب همراه خواهد بود. این صف‌های طولانی باعث می‌شود که هر کس نتواند به اب آشامیدنی دسترسی داشته باشد.

بخش منابع آب گامبیا(Gambia) و اپراتور اصلی تلفن همراه آفریسل(Africell)، به دلیل آنکه ۹۳ درصد از مردم آفریقا به تلفن همراه دسترسی دارند، از این تکنولوژی برای حل بحران آب قاره آفریقا استفاده نموده‌اند و راه‌حل eWaterPay راه‌اندازی شد.

روش eWaterPay به این صورت است که: “بر روی سیستم آبرسانی، دستگاهینصب می‌گردد و به کاربران یک تگ مغناطیسی داده می‌شود که از طریق پول نقد و یا تلفن همراه قابل شارژ کردن است. کاربران می‌توانند برچسب خود را به خواننده شیر آب بچسبانند و با این کار، جریان آب برقرار می‌شود. هنگامی که برچسب از قرائت‌گر فاصله بگیرد، جریان آب قطع می‌شود و هزینه آن از اعتبار تگ کم می‌شود. در این سیستم، آب آشامیدنی به صورت ۲۴ ساعت و در طی ۷ روز هفته در دسترس است و تمامی سیستم به صورت دیجیتالی تحت نظارت است و در صورت بروز مشکل در سیستم، تکنسین‌ها بلافاصله برای برطرف نمودن مشکل، اعزام می‌شوند. eWater تضمین نموده است که هر درآمدی که از این راه توسط “اپراتور آب” کسب شود، جهت تعمیرات و نگهداری سیستم هزینه می‌شود.

از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸، سیستم eWaterPay به تانزانیا  غنا نیز گسترش پیدا کرد و در حال حاضر، بیش از ۵۱ هزار نفر در طول شنبانه روز به این سیستم دسترسی داشته و هر شخص با پرداخت ۵ پوند(£۵) در سال می‌تواند از آب آشامیدنی سالم و تمیز استفاده نماید.