اپراتور دویچه‌تلکام آلمان ثابت کرده است که باندهای فرکانسی فراتر از ۱۰۰GHz می­توانند به همان اندازه باندهای پایین برای بک‌هال موبایل پرسرعت مؤثر باشند. دویچه‌تلکام با همکاری Cosmote یونان که بخش یونانی OTE خود است، به همراه وندور اریکسون، استفاده از طیف فرکانسی ۹۲GHz-114GHz را که موسوم به باند W است، جهت اجرای شبکه‌ بک‌هال ۵G در یونان استفاده کرده‌است. شرکت‌های مستقر زیرمجموعه‌ی دویچه‌تلکام، یک هاپ بک‌هال ۱٫۵ کیلومتری بی‌سیم (با استفاده از تجهیزی که هنوز به مرحله‌ تجاری‌سازی نرسیده‌است) به‌طور موازی با یک هاپ باند E که دارای باند فرکانسی برابر ۷۰GHz-80GHz در همان فاصله ‌است، جهت ارزیابی مشابه‌بودن کارآیی هر دو باند برای بک‌هال شبکه پیشنهاد و ارزیابی کرده‌اند.

نتایج رضایت‌بخش پیاده‌سازی لینک پایلوت بک‌هال باند W

نتایج هاپ پیاده‌سازی‌شده در باند W دارای سرعت ۵٫۷Gbps در فاصله‌ی ۱٫۵ کیلومتری و بیش از۱۰Gbps در فاصله‌ی ۱ کیلومتری بود. بر این اساس، شرکت‌ها نتایج به‌دست آمده را مؤید استراتژی استفاده از باند W برای بک‌هال شبکه می‌دانند. این پیشرفتی حائز اهمیت است؛ چراکه تلفن‌های موبایل برای پشتیبانی از خدمات ۵G خود نیازمند طیف قابل استفاده‌ی بیشتری هستند. تقاضا برای ظرفیت بیشتر در RAN، از طریق حرکت اپراتور به سمت امواج میلیمتری (mmWave) امکان‌پذیر می‌شود که به‌طور خاص برای اپراتور دویچه‌تلکام این باند برابر ۲۶ GHz-28 GHz است که به معنای تقاضای بیشتر برای بک‌هال است و این نقطه‌ای است که استفاده از فرکانس‌های بالاتر منطقی خواهد بود.

امکان استفاده از بک‌هال مبتنی بر باند W در کنار بک‌هال مبتنی بر باند E به‌عنوان راه‌حل موازی

 طبق گزارشی که ارزیاب‌های باند فرکانسی اعلام نمودند، باند W طیف استفاده نشده‌ بیشتری را جهت ایجاد یک لینک پرظرفیت فراهم کند. در حال حاضر، باند E تنها باندی است که می‌تواند ۱۰ Gbps را در سمت بک‌هال برای شبکه‌های ۴G و ۵G فراهم نماید.

کنستانتینوس چالکیوتیس، معاون شبکه‌های دسترسی و خانگی دویچه‌تلکام، در اظهار نظری گفت: “نتایج ارزیابی ما با وندور اریکسون، امکان استفاده از باندهای فرکانسی بالاتر با کانال­های گسترده‌تر را به عنوان راه حل دیگری در مجموعه ما برای ارائه ظرفیت بالا و عملکرد بالا برای مشتریان در حوزه‌ ۵G تأیید می­کند.” ایشان همچنین ابراز امیدواری کردند که به زودی شاهد ارائه این راه­حلها به روشی مقرون به صرفه در تولید تجهیزات آتی باشیم.

همکاری دویچه‌تلکام و اریکسون در پروژه‌های ۶G و فناوری‌های جدید بک‌هال

در حالی که تلفن­های هوشمند برای ۵G نیازمند طیف بیشتری هستند، دویچه تلکام و اریکسون نیز به دنبال ۶G  هستند، البته در حال حاضر یک مفهوم نسبتاً مبهم است. البته همه اپراتورها به نوعی علاقه‌مند به فعالیت در حوزه‌ی ۶G هستند. یوناس هانس‌یارد، محقق سیستم‌های مایکروویو اریکسون، در گفتگویی اظهار کرد که “اریکسون با دویچه تلکام سابقه افتخار نوآوری دارد. دو سال پیش، ما برای اولین بار امکان انتقال بیش از ۱۰۰Gbps را با استفاده از باندهای موج میلی متر در بیش از یک کیلومتر نشان دادیم.” همچنین گفت: “در آخرین پروژه‌ مشترک ما، امکان گسترش باندهای کنونی به باندهای بک‌هال پرظرفیت را برای پشتیبانی از شبکه‌های ۵G و شبکه‌های آینده‌ی ۶G ریل‌گذاری کرده‌ایم.” اریکسون به شدت درگیر مراحل اولیه ۶G است. برخلاف اعلامیه‌های مطبوعاتی اخیر، نوکیا از جایگاه مناسب‌تری در ۶G در اروپا برخوردار است. البته اظهار نظر در این زمینه زود است؛ چراکه کار در حوزه‌های باند بالا مانند باند W، به اریکسون در جهت حفظ سهم خود از شبکه‌های ۶G کمک خواهد نمود.

علی اعتمادی