طیف فرکانسی یک منبع کمیاب در ارایه خدمات مخابراتی است، در عین حال برای تسهیل استقرار مقرون به صرفه شبکه‌های ۵G، رگولاتورهای محلی باید مقادیر مناسب از طیف را در اختیار ارائه­ دهندگان خدمات ارتباطی قرار دهند.

دسته­ بندی طیف­ برای اختصاص به کاربردهای ۵G

به طور کلی، باند فرکانسی پایین (زیر ۱ گیگاهرتز) برای ارایه پوشش ۵G در مناطق شهری، حومه‌ای و روستایی و همچنین استفاده در خدمات و کاربردها در اینترنت اشیا ایده‌آل است. باند فرکانسی میانی (از ۱ گیگاهرتز تا ۶ گیگاهرتز) تعادل خوبی بین ظرفیت و پوشش ارایه می‌دهد. بر اساس توصیه‌نامه‌های ITU نیز در این محدوده توصیه شده است که رگولاتورهای هر کشور می‌بایست پهنای باندی حداقل حدود ۸۰-۱۰۰ مگاهرتز از طیف هم‌جوار[۱] را برای هریک از اپراتورهای فعال ۵G در قلمرو حاکمیتی خود در نظر بگیرند. باند فرکانسی بالا (مانند ۲۶ و ۴۰ گیگاهرتز) برای پیاده‌سازی سرویس‌های کوتاه برد و با گذردهی بسیار زیاد و تاخیر کم مناسب است.

اگرچه توصیه شده است که رگولاتورها میزان طیف موجود در باند ۵G را افزایش دهند، اما اندازه‌های مختلف بلوک در حراج باید به اندازه کافی کوچک باشند تا انعطاف پذیری را به حداکثر برسانند. در این راستا، برای طیف‌های با باند میانی اندازه بلوک حداکثر ۱۰ مگاهرتز توصیه شده است، در حالی که در باندهای موج میلی‌متری اندازه بلوک‌های حدود ۱۰۰-۲۰۰ مگاهرتز مناسب است.

با توجه به اینکه قرار است در آینده نزدیک حراج طیف فرکانسی در باند میانی توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در کشور انجام شود، عمل به توصیه‌های مذکور به همراه در نظر گرفتن شرایط خاص کشور از نظر رقابت اپراتورها باعث خواهد شد تا طیف فرکانسی با قیمت معقولی به متقاضیان واگذار شود و راه برای توسعه نسل‌ جدید شبکه‌های مخابراتی در کشور هموار شود.

حسین صفی

 5G Spectrum GSMA Public Policy Position, March 2021



[۱] contiguous spectrum