اپراتور وودافون در هند با کمک وندور اریکسون شبکه ۵G را برای سرویس پزشکی هوشمند و از راه دور تست کردند. در واقع هدف این همکاری نشان دادن قدرت شبکه ۵G در خدمت رسانی از راه دور به بیمارانی است که در مناطق محروم و یا روستایی نیاز به کمک پزشکان دارند و یا از لحاظ زمانی ممکن است انتقال بیمار به محل پزشک خطراتی جبران ناپذیر به بار آورد. برای راه اندازی آزمایشی این شبکه در شهر Pune هند از دو باند فرکانسی  3.5GHz  و ۲٫۶ GHz استفاده شده است. در این پروژه هم در بخش رادیو و هم در بخش Core با معماری مبتنی بر فناوری Cloud Native از تجهیزات وندور اریکسون استفاده شده است. لازم به ذکر است معماری هسته ۵G مبتنی بر فناوری‌های Cloud Native سبب می شود سرویس‌هایی با تاخیر بسیار کم و قابلیت اطمینان بالا ارائه کرد. در واقع به عنوان مثال یک پزشک مستقر در مراکز شهری می‌تواند یک اسکن از بیماری که در یک مکان دورافتاده روستایی ساکن است، انجام دهد. اپراتور وودافون و وندور اریکسون در هند همچنین سرویس‎های (eMBB) و دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) را نیز تست کردند.

این اتفاق در هند اولین رونمایی از شبکه ۵G با سرویس eMBB  و FWA است و در آینده نزدیک به دلیل به کارگیری هسته با معماری نوآورانه، تمرکز اپراتور روی سرویس‌های با قابلیت اطمینان بالا نظیر نظارت از راه دور، جراحی از راه دور، دوقلوی دیجیتال خواهد بود. 

وندور اریکسون تخمین می‌زند که اپراتورهای هندی در بیزینس‌های B2B 5G در ۱۰ صنعت، تا سال ۲۰۳۰ به ۱۷ میلیارد دلار درآمد خواهند رسید.

سیده مهتاب موسوی‌پور