مایکروسافت به عنوان یک شرکت ارائه دهنده سرویس‌های نرم افزاری و IT مطرح در دنیا، به دنبال یک نقش پررنگ در اکوسیستم تلکامی است و خدمات خود را در این زمینه هم توسعه می‌دهد تا پاسخگوی نیاز اپراتورهای دنیا باشد.  در حال حاضر ماکروسافت خدمات انتقال و مسیریابی ترافیک داده را به اپراتورهای شبکه ۵G تحت همان برند Azure آغاز کرده است.

لازم به ذکر است که اپراتورها هزینه زیادی بابت نگهداری و مدیریت شبکه خود پرداخت می‌کنند در حالیکه بیزینس اصلی ماکروسافت و شرکت‌های همانند آن هم دقیقا همین است. پس چرا دو بازیگر بزرگ دنیا یک کار مشابه را انجام می‌دهند درحالیکه می‌توان با شکل‌گیری یک همکاری دو جانبه هم در هزینه‌های اپراتورها صرفه جویی کرد و هم برخی فرایندها را به شرکت‌هایی سپرد که بیزینس اصلی آن‌ها این مساله است.

در اینجا ماکروسافت به عنوان یک ارائه دهنده سرویس قابل اعتماد عمل می‌کند و اپراتورهای ۵G می توانند تنها روی استقرار دکل‌ها و دفاتر مرکزی تمرکز کنند و مسیریابی ترافیکی را به زیرساخت‌های Backbone اینترنت ماکروسافت بسپارند.

ماکروسافت همچنین سرویس‌های مرتبطی چونnetwork verification, DDoS protection firewalls, traffic accelerators, connection analytics, load balancers ،rate limiters  هم ارائه می‌کند که اپراتورهای ۵G می‌توانند از آن استفاده کنند.

ماکروسافت اخیرا با بستن قراردادهایی با اپراتور AT&T توانسته است Core شبکه جدید اپراتور را روی زیرساخت‌های Cloud خود میزیانی کند. در واقع تمامی شواهد نشان می‌دهد شرکت‌های IT نقش پررنگی در زیرساخت‌های شبکه ۵G ایفا خواهند کرد و می‌توانند ارتباط تنگاتنگی با اپراتورها داشته باشند و در اکوسیستم تلکام جایگاه خود را تثبیت کنند.

سیده مهتاب موسوی‌پور