بزرگترین اپراتور موبایل روسیه، MTS برای ارتقای شبکه خود با سیستم رادیویی اریکسون و همچنین کامل کردن تجهیزات core شبکه در جهت آماده­ سازی شبکه خود برای هماهنگی با استانداردهای ۵G و IoT در تلاش است و قراردادهایی بین این دو کمپانی برقرار شده است.

طبق توافقات بین این دو کمپانی، اریکسون باید تا سال ۲۰۲۰ کلیه تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای لازم برای پیاده ­سازی ۵G وIoT را برای اپراتور موبایل MTS فراهم کند. مبلغ این قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو بوده است و مطابق با شرایط قرارداد، توسعه شبکه­ ها از اخر سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

اریکسون شبکه MTS را مطابق با استانداردهای ۵G آماده می­کند تا این اپراتور بتواند در بستر فراهم شده Massive IoT را با تکنولوژی­های NB-IoT و Cat-M1 که شامل انواع کاربردهای سنسوری و کنتورهای هوشمند می شود، ارائه کند.

به نقل از معاون MTS و رئیس بخش IT در آوریل ۲۰۱۷، نتایج آزمایشات پیاده­سازی ۵G در شهر مسکو نشان می­دهد که این اپراتور در بستر ۵G توانسته است به نرخ داده بالایی دست پیدا کند. همچنین عنوان کرد طبق قرارداد امضا شده با اریکسون تا سال ۲۰۲۰ کلیه تجهیزات لازم برای پیاده­سازی ۵G را به شبکه خود اضافه می­کنند و بدین ترتیب می­توانند نرخ داده بسیار بالاتر از آزمایشات را دریافت کنند همچنین به ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتر دست یابند.

براساس آخرین گزارشات فعالیت­های اریکسون، براساس برنامه زمانبندی استاندارد ۵G، برخی اپراتورها توسعه تجاری ۵G را از سال۲۰۲۰ آغاز می­کنند همچنین پیش بینی­ها حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۲، تعداد مشترکین ۵G به بیش از ۵۰۰ میلیون نفر برسد.

انتظار می رود میزان نرخ پذیرش پهن باند موبایل ۵G مشابه LTE باشد.

گسترش ۵G از مناطق بزرگ شهری آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ درصد جمعیت را پوشش می­دهد زیرا کاربردهای ۵G طیف گسترده­ای از سرویس­های جدید از جمله Massive IoT را پوشش خواهد داد.

به گفته Arun Bansal رئیس شرکت اریکسون در اروپا و آمریکای لاتین، ۵G یکی از تکنولوژی­های مهم در عرصه دیجیتال­سازی صنعتی است که  مواردی چون رانندگی خودکار، جراحی رباتیک از راه دور و انواع بازی­های واقعیت مجازی را شامل می­شود.

این دو شرکت در طول مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، برای نشان دادن قابلیت­ فناوری­های ۵G و IoT نمونه­ های آزمایشی بهره برداری از ۵G را برخی مناطق به نمایش گذاشتند.