همان طور که صنایع به سمت فناوری­های بی­سیم حرکت می­کند، فرصت­های جدیدی برای ارائه دهندگان سرویس در ارتباطات IoT سلولی[۱] به وجود خواهد آمد.

اریکسون در جهت توسعه IoT سلولی گام­های رو به جلویی برداشته است و در این خصوص مطرح کرد که ارائه­‌های جدیدش در حوزه IoT سلولی، ارائه­ دهندگان سرویس را برای ورود به بازارهای بزرگتر IoT توانمند می سازد. اریکسون با گسترش ارائه ­های Massive IoT و با تلفیق راهکارهای جدید Broadband IoT برای ارتقای قابلیت­های جدید در بستر ۴G و ۵G تلاش می­کند. در نتیجه برای اپراتورهای بزرگ دنیا فرصت­های جدید رشد در صنعت دیجیتال­سازی به وجود خواهد آمد.

بزرگترین اپراتور موبایل سریلانکا با  هدف توسعه کسب و کار خود در بستر IoT با اریکسون همکاری کرده است تا بتواند در بستر ایجاد شده، شبکه خود را توسعه دهد و در نتیجه اولین شبکه تجاری Massive IoT در جنوب آسیا را به وجود آورد.

همچنین IoT سلولی به هوشمندی کارخانه­ها کمک می کند. فعال سازی اتوماسیون کارخانه با استفاده از آخرین فناوری IoT سلولی باعث بهبود کارایی و نتایج حاصله می­شود.

نمونه عملی پیاده­ سازی IoT سلولی در کارخانه­ ها

کارخانه Ericsson Panda  در شهر Nanjing چین قرار گرفته است و اولین کارخانه هوشمند بر پایه IoT سلولی است که به طور مداوم در جستجوی راه­هایی برای بهینه­ سازی فرایند تولید است. این کارخانه در همان سال اول هوشمندسازی تجهیزات خود شاهد بازگشت ۵۰ درصد از سرمایه ­گذاری ا­ش بوده است که در کمتر از دو سال کلیه سرمایه­ گذاری صورت گرفته، به کارخانه Panda بازگشت.  انتظار می­رود این کارخانه در سال­های آینده شاهد سود بالایی باشد. کارخانه اریکسون پاندا، با خودکارسازی و بهینه­ سازی تولید، تعمیر، نگهداری و تجزیه و تحلیل داده­ها، اکنون شاهد صرفه جویی در هزینه ­های هر دو بخش  CAPEX و OPEX است و صرفه جویی به دلیل افزایش بهره وری، کم شدن خطاهای انسانی ، افزایش قابلیت اطمینان، صفر شدن خرابی دستگاه­ها و بهبود عمر مفید ابزار و تجهیزات حاصل می­شود. همچنین لازم به ذکر است که این کارخانه به منظور بهینه­ سازی تعمیر و نگهداری ابزار و همچنین ردیابی کالاها و تجهیزات، از تکنولوژی­های (IoT (NB-IoT  و LTE-M / Cat-M1 استفاده می­کند.

[۱] هوشمند سازی تجهیزات در بستر شبکه سلولی