اپراتور Telefonica  آلمان اعلام کرده‌است که خاموش کردن شبکه ۳G خود را در مقیاس گسترده از اول ژوئن آغاز خواهد نمود و این روند تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت. از ماه آینده، این اپراتور بازسازی کامل ۱۵۰۰ سایت ۳G خود را در ایالت‌های مهم آلمان آغاز خواهد نمود و تعداد ۹۵۰۰ سایت دیگر را تا آخر سپتامبر ۲۰۲۱ بازتخصیص می‌کند. طی این زمان، وظایف شبکه در شهرهای اصلی مانند مونیخ، کُلن، فرانکفورت نیز بخش‌های بزرگی از ایالت مهم مانند باواریا انجام شده‌است. در نتیجه، Telefonica قادر خواهد بود تا پوشش ۴G کامل را در دو سوم تمامی سایت‌های ۳G قبلی خود تا آخر تابستان اجرا نماید. تعداد ۴۵۰۰ سایت ۳G باقیمانده تا اوایل دسامبر سال جاری میلادی در شهرهای اصلی شامل برلین و هامبورگ خاموش خواهند شد.

برای بهره‌برداری از شبکه ۳G، Telefonica قبلاً از ۲۰ مگاهرتز در باند فرکانسی ۲۱۰۰ مگاهرتز استفاده می‌کرده‌است، اما به‌تدریج طیف را برای خدمات ۴G تخصیص داده‌است به‌طوری‌که اکثر سایت‌های موبایل اکنون از ۱۵ مگاهرتز برای LTE و تنها ۵ مگاهرتز از باند ۲۱۰۰ مگاهرتز را برای کاربردهای ۳G مورد استفاده قرار داده‌اند. این اپراتور تبدیل این ۵ مگاهرتز را در سال جاری جهت بهره‌گیری کاربران ۴G خود از پهنای باند کامل ۴G را آغاز کرده‌است.

مارکوس هاس، مدیرعامل این اپراتور اذعان داشته‌است که “بیش از ۲۰ سال پیش، ما راه را برای بهره‌گیری از داده موبایل توسط ۳G هموار کردیم. در حال‌حاضر، این فناوری طی سال‌های گذشته پیشرفت کرده‌است و ما درحال جایگزینی آن تا آخر سال جاری هستیم.” ایشان همچنین افزود: “آینده‌ی شبکه دیجیتال برای تجارت و مصرف‌کننده‌ها منحصراً متکی به ۴G و نیز ۵G خواهد بود.” این استانداردهای موبایلی بسیار توانمندتر و پایدارتر بوده و موجب ایجاد راهکارهای دیجیتالی جدیدی خواهند گردید.”

علی اعتمادی

www.commsupdate.com