اپراتور MTN جهت توسعه‌ی شبکه‌ی ۴G و ۵G خود در راستای استراتژی “ایجاد راهکارهای دیجیتالی برای پشرفت و توسعه‌ی آفریقای تا سال ۲۰۲۵″، اقدام به مدرن‌سازی و راه‌اندازی شبکه‌های مبتنی بر Open RAN تا آخر سال ۲۰۲۱ خواهد نمود. وندورهای مطرح عضو O-RAN Alliance نیز در تحقق این امر با این اپراتور همکاری خواهند نمود.

با توجه به مزایای بسیار در مبحث Open RAN، این اپراتور نیز به جهت ایجاد انعطاف و کاهش هزینه‌ی پیاده‌سازی RAN خود اقدام به پیاده‌سازی Open RAN نموده‌است. هدف عمده این اپراتور ایجاد نوآوری‌های بیشتر در ارائه‌ی سرویس، خارج شدن از انحصار وندوری، و عدم وابستگی به تجهیزات اختصاصی وندورها است. همچنین، مزایای استفاده از واسط‌های Open را به همراه خواهد داشت.

مدیر اجرایی MTN در بخش طراحی و برنامه‌ریزی شبکه معتقد است که با اجرای Open RAN، MTN می‌تواند الزامات هزینه و ظرفیت شبکه جدید را فراهم نماید که باعث ایجاد سرویس‌های ۴G و ۵G به‌صورت یکپارچه با یکدیگر خواهد شد. ایشان همچنین، استفاده از Open RAN را یک پارامتر مهم تغییردهنده‌ی بازی در بازارهای دیجیتال جدید عنوان نموده‌اند.

با توجه به سرمایه‌گذاری اپراتور MTN در کشورمان، اپراتور ایرانسل نیز به‌عنوان اپراتور اول داده‌ی کشور می‌تواند در راستای اهداف اساسی MTN در آفریقا، اجرای Open RAN را به‌صورت گسترده در دستور کار خود قرار دهد. البته به لحاظ چالش‌های اولیه و پیچیدگی‌های مربوطه، آغاز پیاده‌سازی را می‌تواند از سایت‌های FDD آغاز نموده و شبکه‌های TD-LTE خود را نیز در مناطق با ترافیک پایین با Open RAN سازگار نماید.

علی اعتمادی

www.commsupdate.com