از آنجاکه  ۵G یا خدمات ارتباطی نسل پنجم جدیدترین نوآوری در بخش مخابرات دنیا است. لذا خاورمیانه هم از این موضوع مستثنی نبوده و  در شهر ریاض عربستان سعودی در تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ اپراتورZain ، یکی از پیشگامان گروه‌های مخابراتی در منطقه خاورمیانه و یکی از بازیگران بزرگ در فضای مخابراتی عربستان سعودی، موقعیت  خود را در ارائه راه حل‌های نوآورانه در منطقه، با راه اندازی شبکه ۵G تقویت کرده است. این اپراتور وندور هواوی را برای راه اندازی شبکه ۵G خود انتخاب کرده است.

در واقع همکاری دو جانبه اپراتور Zain و Huawei باعث پیشرفت بیشتر G5 و ارائه خدمات دیجیتالی بیشتر به بازار خواهد شد. G5 یا خدمات ارتباطی نسل پنجم جدیدترین نوآوری در بخش مخابرات است و از اتصال بی سیم فوق سریع برخوردار بوده و استقرار خدمات دیجیتال را به صورت بی‌سیم امکان پذیر می‌کند. در ابتدا، سرویس‌های ۵G اپراتور Zain در اختیار مشترکین ۵G FWA CPE  قرار دارند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا از طریق شبکه نسل جدید به اتصالات پیشرفته دسترسی پیدا کنند. همچنین کاربرانی که مشمول اشتراک ماهانه  SAR 349 در ماه می‌شوند می‌توانند خدمات  5G را تجربه کنند و می‌توانند با امضای توافقنامه ۲۴ ماهه  از CPE 5G به طور رایگان استفاده کنند.

این اپراتور اعلام کرده است در اولین مرحله از پیاده‌سازی ۵G بیش از ۲۰ شهر در عربستان سعودی را پوشش می‌دهد که توسط ۲۰۰۰ برج G5 پشتیبانی می‌شوند. انجام این فرآیند، Zain را به بزرگترین دارنده شبکه G5 در منطقه تبدیل می‌کند.

این شبکه تا پایان سال ۲۰۱۹ گسترش خواهد یافت تا شهرهای بیشتری را با ۲۶۰۰ برج G5 پوشش دهد. لازم به ذکر است، نقشه پوشش به صورت آنلاین برای همه در دسترس است و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که در دسترس بودن G5 در مکان‌های خود را بررسی کنند.

مهندس عبدالرحمن المفادا، مدیر ارشد فناوری Zain KSA، گفت: “از روز آغاز به کار شبکه G5 ما یک واکنش مثبت از طرف مشتریان خود دریافت کرده‌ایم” .

مشترکین مشتاقانه متقاضی دریافت ۵G هستند تا سرعت سریع تر و قابلیت اطمینان بیشتری را تجربه کنند. لذا این شرایط ما را قادر می‌سازد تا موقعیت خود را در بازار G5 عربستان سعودی تقویت کنیم.

۵G تحول قابل توجهی را برای صنعت تلکام، ایجاد مدل‌های جدید تجاری و باز کردن فرصت‌ها در بخش‌های مختلف، از جمله مالی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشاورزی، گردشگری، سرگرمی، خودرو، بهداشت، آموزش  و بخش‌های عمومی فراهم می‌کند.

همچنین پیش بینی می‌شود این فناوری با ایجاد هزاران شغل جدید و در نتیجه تحقق اهداف تحول دیجیتال ویژن ۲۰۳۰، به اقتصاد کشور عربستان کمک شایانی کند.