با توجه به اهمیت موضوع “ایران دیجیتال” در کشور و توجه ویژه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به “ایران دیجیتال”، به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان و نیز اطلاع از مباحث مطرح شده در همایش هفته دیجیتال ایران، خلاصه از مطالب مهم سخنرانی‌های ارائه می‌شود.

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، مهندس مهدی عرب‌زاده یکتا، مشاور شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، در همایش “هفته دیجیتال ایران” به موضوع انقلاب دیجیتال اشاره و عنوان کرد از سال ۱۹۸۰ انقلاب دیجیتال شکل گرفته و پایه‌گذاری شده است و در سال ۲۰۱۰ این انقلاب به بلوغ رسیده است. در این مسیر، ما میراث‌دار نسلی هستیم که زحمات زیادی را کشیده‌اند.

ایشان اشاره کرد که دو رویداد “ورود اینترنت به موبایل” و نیز “نسل چهارم تلفن همراه”، مسیر تحول را ایجاد نموده است و در این زمینه، نگاه مدیریتی لازم است. نگاه مدیریتی، صرفاً به کارگیری فناوری دیجیتال و دیجیتال‌سازی خدمات نیست.

مهندس عرب‌زاده، در بخشی از سخنرانی خود، موضوع لزوم پیاده‌سازی فرهنگ دیجیتالی در کشور را مطرح کرد و گفت: “در تحول دیجیتالی باید فرآیندها و پروتکل‌ها متحول شود و تحول در ساختارهای سازمانی رخ دهد. در این خصوص سازمان‌ها با دو فرآیند مواجه خواهند شد: ۱- بایستی فرآیندها و پروتکل‌ها متحول شوند و ۲- تحول در ساختارهای سازمانی ایجاد شده و ضمن تغییر سبک زندگی، فرهنگ دیجیتالی ایجاد گردد”.

عرب‌زاده، به ایجاد هاب دیجیتال اشاره کرد و گفت: “اکثر کشورهای پیشرو دنیا، در راستای تحول دیجیتالی، هاب دیجیتال(Digital Hub) را ایجاد نموده‌اند.این هاب در برخی از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی به بلوغ رسیده است. در کشورهای منطقه نیز، هاب دیجیتال مورد توجه بوده به نحوی که عربستان در سند ۲۰۳۰ خود به دنبال دستیابی به بزرگترین حکمران دیجیتالی خاورمیانه است و ترکیه با راه‌اندازی هاب دیجیتال، می‌کوشد که بزرگترین ارائه‌دهنده سرویس دیجیتال خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ باشد.”

 مشاور شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، “حکمرانی دیجیتال” را آینده کشورها دانست و عنوان افزود: “برای ورود به حکمرانی دیجیتال، چهار مرحله لازم است: ۱- خلق اکوسیستم دیجیتالی، ۲- پاسخ‌گویی دیجیتالی، ۳- نقش دیجیتالی و ۴- تصمیم‌گیری دیجیتالی که به طور حتم، دولت‌های آینده، سیاست‌های خود را براساس Big Dataها اتخاذ خواهند نمود.” ایشان همچنین اشاره کردند که: “در حاکمیت دیجیتال، نوآوری و خلق محصول، دو نکته بسیار مهم است.”

عرب‌زاده در ارائه خود عنوان کرد که اگر با رویکرد فعلی به سمت دیجیتالی شدن پیش برویم، آشفته حالی را به همراه خواهد داشت. عدم دستیبابی به هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ در سطح ملی، چند باره کاری را به دنبال دارد. در این میان، شرکت‌ها در حال انجام فعالیت‌های خود هستند و اطلاعات و داده‌ها را ایجاد می‌کنند. اگر فناوری‌ها ترکیب شود و هاب هوشمند ایجاد شود، خدمات بهتر به ورتیکال‌ها ارائه خواهد شد.

ایشان در پایان به فعالیت‌های دولت اشاره کرد و گفت: “دولت مسیر ورود به هاب دیجیتال را آماده ساخته و زیرساخت دولت الکترونیک را آماده نموده است. از سوی دیگر، اپراتورها نیز با ارائه خدمات M2M شروع به دیجیتال‌سازی نموده‌اند. در این میان، ضرورت ایجاد هاب هوشمند احساس می‌شود که باید همه ارگان‌ها و سازمان‌ها به شکل‌گیری آن کمک کنیم تا بتوانیم هاب هوشمند تجاری‌سازی شده داشته باشیم.”

لازم به ذکر است، هفته دیجیتال ایران به همت گروه علمی تحلیلی طیف به عنوان تنها کانون تفکر مخابرات ایران و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سایر نهادهای مرتبط، از تاریخ ۱۷ آذر ماه ۹۷ لغایت ۲۱ آذر ماه ۹۷ برگزار گردید.