با توجه به اهمیت موضوع “ایران دیجیتال” در کشور و توجه ویژه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات به “ایران دیجیتال”، به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان و نیز اطلاع از مباحث مطرح شده در همایش هفته دیجیتال ایران، خلاصه از مطالب مهم سخنرانی‌های ارائه می‌شود.

 

به گزارش دبیرخانه ایران دیجیتال، مهندس فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش “هفته دیجیتال ایران” ضمن اشاره به اهمیت تغییر تکنولوژی و استراتژی در تحول دیجیتالی، عنوان کرد که تعاریفی که تاکنون در خصوص تحول دیجیتال ارائه شده است، همه جنبه‌های صنعت را در بر نمی‌گیرد. وی همچنین اضافه نمود: “تحول دیجیتالی، تحول سازمان‌ها در عصر دیجیتال است و در این راستا، تغییر استراتژی لازم است.”

مهندس فلاح در ادامه اشاره کرد که تحول دیجیتالی، طرح استفاده از ابزارهای دیجیتالی نیست و باید استراتژی مشخصی در همه حوزه‌های ساختاری، الگوهای ارزش‌آفرین، مالی و سرمایه‌گذاری، ارائه شود. تحول یجیتال به دنبال دستیابی به اهدافی چون افزایش سرعت در ارائه خدمات، بهبود فرآیندهای عملیاتی اپراتورها، چابکی سازمانی، کاهش هزینه‌های شبکه با استفاده از مجازی‌سازی و پایان دادن به جنگ میان اپراتورها با OTT است.

وی، با برشمردن اهمیت تحول دیجیتالی در شرکت‌ها و افزایش ۲۶ درصدی سودآوری آنها  و نیز تغییر ۱۲ درصدی بازار اپراتورهای همسو با تحول دیجیتال، عنوان کرد: “اپراتورها باید به دنبال ایجاد تحول باشند، زیرا سرویس‌هایی که قبلاً ارزش‌آفرین بودند، الان دیگر مورد توجه نیستند.”

در انتها، فلاح جوشقانی با ذکر این نکته که پیش‌بینی می‌شود که تحول دیجیتالی ارزش افزوده بسیاری را در بخش‌های مختلف به همراه داشته باشد، به نقش رگولاتوری در این زمینه اشاره کرد و گفت: “باز طراحی رگولاتوری (رگولاتوری مشارکتی) با تحول دیجیتالی لازم است. به همین خاطر، در سازمان تنظیم مقررات، تغییر ساختار صورت گرفته و سازمان به دنبال تسهیل‌گری و مقررات‌زایی می‌باشد”.

 

لازم به ذکر است، هفته دیجیتال ایران به همت گروه علمی تحلیلی طیف به عنوان تنها کانون تفکر مخابرات ایران و با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمان فناوری اطلاعات ایران و سایر نهادهای مرتبط، از تاریخ ۱۷ آذر ماه ۹۷ لغایت ۲۱ آذر ماه ۹۷ برگزار گردید.