فناوری که رمزارزهایی همچون بیت‌کوین را به وجود آورده است اکنون می‌خواهد در زمینه کشاورزی نیز به کار رود. در نگاه اول ممکن است این دو حوزه کاملا مستقل از یکدیگر باشند اما ذی‌نفعان صنعت کشاورزی در حال حاضر به دنبال استفاده از فناوری بلاک‌چین به منظور ارتباط بین خریداران و عرضه‌کنندگان هستند.

بسیاری بر این باورند که فناوری بلاک‌چین در کشاورزی این امکان را ایجاد خواهد کرد تا اطلاعات ایمن، کارآمد و شفاف را برای هر شخصی و در هر مرحله‌ای از زنجیره عرضه ( از زمان تولید تا مصرف) ارائه دهد.

دکتر Keith Harris، استادیار مدیریت کشاورزی در دانشگاه ایالتی کانزاس، معتقد است که با استفاده از بلاک‌چین می‌توان به صنعت غذایی کمک کرد تا تقاضاهای مصرف‌کنندگان برآورده شود.

وی گفت:” من به عنوان یک دانشگاهی در حدود ۳۰ سال در بخش غذا و صنایع کشاورزی مشغول هستم و تا کنون فناوری همچون بلاک‌چین را ندیده‌ام که این چنین از حالت ابهام و تاریکی خارج شود و در صحنه ظاهر شود. به نظر می‌رسد که این فناوری آماده استفاده در صنعت مواد غذایی است.”

او افزود به عنوان مثال در زمینه کشاورزی، هنگامی که ما درباره محصولمان ادعاهایی همچون مسئولیت‌پذیری محصول، ارگانیک بودن، عاری بودن از دستکاری ژنتیکی (GMO) یا روند تایید شده داریم، تمامی این ادعاها در حقیقت به خاطر تقاضاها و توسط مصرف کنندگان ایجاد می‌شوند. ما مصرف‌کنندگانی را داریم که می‌گویند شما این ادعاها را دارید و من می‌خواهم محصولاتی که خریداری می‌کنم این مشخصه‌ها را داشته باشند، اما آیا سیستمی وجود دارد تا بتواند آن را تایید کند؟”

او گفت اینجا جایی است که بلاک‌چین می‌آید.

اطلاعات اغلب به صورت متمرکز هستند، به این معنی که اطلاعات تنها متعلق به یک شرکت یا نهاد هستند و توسط آن‌ها اداره می‌شوند. وقتی شخصی می‌خواهد از کارت اعتباری استفاده کند، بانک شخص در ابتدا باید تایید کند که پول کافی در حساب او وجود دارد تا بتواند خرید او را پوشش دهد. این تاییدها فقط توسط بانک انجام می‌شوند و اطلاعات به صورت متمرکز هستند.

بسیاری از طرفداران بلاک‌چین، این فناوری را به عنوان سیستم ثبت اطلاعات غیرمتمرکز تلقی می‌کنند. در چشم‌انداز Harris، او بلاک‌چین را می‌بیند که این امکان را فراهم می‌کند که هر نقطه از زنجیره تامین قابل رویت باشد و تمامی اطلاعات مربوط به غذا تایید شود. داده‌هایی از جمله اینکه این محصولات غذایی از کجا آمده‌اند، چگونه پرورش یافته‌اند، درجه حرارت محل نگه‌داری آن‌ها و … در آن وجود دارد.

او همچنین دنیایی را تصور می‌کند که مصرف‌کنندگان می‌توانند به سرعت و به راحتی ادعاهای مربوط به انتخاب‌های غذایی خود را تایید کنند.

” در پایان می گویم که شما یک مصرف کننده هستید، یک آشپز در صنعت خدمات مواد غذایی یا مشتری در فروشگاه مواد غذایی که بارکد محصولات را با استفاده از دستگاهتان که به همه اطلاعات دسترسی دارد اسکن می‌کنید و بدین ترتیب می‌توانید به همه اطلاعات در طول زنجیره تامین دسترسی داشته باشید.”

بلاک‌چین‌ها هم اکنون برای اتصال خریداران و فروشندگان به بازارها و تسریع معاملات تجاری کالاها استفاده می‌شوند، اما برخی از شرکت‌ها چشم انداز Harris را به واقعیت تبدیل می‌کنند.

در حال حاضر تیم ripe.io با استفاده از فناوری بلاک‌چین، پلت‌فرمی را برای ارتباط بین بخش‌های زنجیره تامین مواد غذایی ایجاد کرده است. شرکت کالیفرنیا معتقد است با ایجاد دسترسی بیشتر به اطلاعات توسط همگان، در تلاش است تا منافع واقعی را برای تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان به ارمغان بیاورد.

Rachel Gabato، رئیس محصولات و برنامه‌های مدیریت در ripe.io، گفت: ” هدف اصلی ما بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین به منظور جمع‌آوری داده‌های IOT، اطلاعات زنجیره تامین و سایر منابع اطلاعاتی مربوط به نهادهای ثالث است تا پلت‌فرمی را برای بهبود کارآیی و همکاری میان همه اعضا و ذی‌نفعان در طول زنجیره تامین مواد غذایی (تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، تنظیم‌کننده‌ها، خرده فروشان) شکل دهیم و اطمینان مصرف کنندگان را در نحوه تهیه و کیفیت مواد غذایی خود ایجاد کنیم.”

مزایای متعددی برای خریداران خدمات غذا، رستوران‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به تایید نحوه پرورش مواد غذایی، محل نگهداری آن‌ها و اطلاعات دیگر اشاره کرد. این سیستم اجازه می‌دهد تا توزیع‌کنندگان بتوانند به صورت آنی بر حمل و نقل مواد غذایی، پیگیری ناهنجاری‌ها و مشکلات نظارت داشته باشند که باعث کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی می‌شود.

این امر به کشاورزان نیز کمک می‌کند و گاهی به آن‌ها اجازه می‌دهد که قیمت بالاتری را برای محصولات خود ارائه دهند، زیرا آن‌ها می‌توانند به راحتی تایید کنند که تقاضاهای مربوط به محل، پایداری زنجیره تامین و امثال آن را می‌توانند برآورده کنند.

Beefchain نیز فعالیت مشابهی دارد. استارت‌آپ Wyoming توسط دامداران ایجاد شده است و به مزارع برده شده است تا گوشت گاو مورد نظر را ردیابی کنند. Beefchain به دامداران در کاهش خطر مالی در حین حمل و نقل به کشتارگاه یا کارخانه بسته‌بندی با اجازه دادن به آن‌ها برای نظارت بر فرآیند کمک می‌کند.

در حالی که این پلت‌فرم‌ها از مزایای زیادی برخوردار هستند، اجرای فناوری جدید در سراسر سیستم غذایی ملی و بین‌المللی، کار ساده‌ای نیست. هم Harris و هم Gabato مشارکت را یکی از چالش‌های اصلی می‌دانند.

اما حتی با وجود چالش‌های همکاری و گردآوری اطلاعات دیجیتالی‌شده، فناوری بلاک‌چین نقش مهمی را در آینده کشاورزی بازی خواهد کرد.

گاباتو گفت: “بلاک‌چین یک مدل کسب و کار جدید را ایجاد می‌کند که هر کس در زنجیره عرضه از تولید کننده تا مصرف کننده به طور موثری مشارکت می‌کند. ارزش اطلاعات بیشتر می‌شود، زیرا معاملات بیشتری انجام می‌شود، بینش بیشتری در زنجیره‌های عرضه به وجود می‌آید و شکاف اطلاعاتی موجود در بازار از بین می‌رود. ارزش یک معامله مطمئن، اعتماد بیشتری را در سیستم ایجاد می‌کند و می‌تواند شرکت‌کنندگان بالادست را فعال کند تا بازیکنان فعالی در تولید و فروش محصولات باشند. “

 

مرجع:

www.hutchnews.com/news/20190127/blockchain-tech-shaping-up-to-be-large-part-of-future-of-agriculture